„Ryjek” to najstarszy w Polsce autobus szynowy. Cenny pojazd właśnie został zakupiony przez MPK Poznań. Przedsiębiorstwo kupiło też najstarszy parowóz w Polsce – Borsig Bn2t. Oba pojazdy mają wrócić na trasy kolejki Maltanka.

Pojazdy były w posiadaniu Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Zarządowi klubu zależało, aby historyczny tabor nie opuszczał Poznania.

Z tego względu ucieszyła nas możliwość przekazania go spółce MPK Poznań, która nie tylko zadba o prawidłowy stan techniczny, ale też będzie go eksploatowała. Co bardzo ważne, tabor pozostanie ozdobą Maltanki, stanowiąc niezwykłą atrakcję turystyczną dla wszystkich odwiedzających – powiedział Ryszard Pyssa, prezes Zarządu Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.

Odnowienie taboru i udostępnienie go mieszkańcom pozwoli najmłodszym odkryć urok podróżowania wąskotorówkami. Transakcja obejmuje przekazanie lokomotywy Borsig Bn2t, która została wyprodukowana w 1925 roku. Mimo sędziwego wieku pojazd ciągle jest sprawny. MPK Poznań kupiło też dwa wagony osobowe z dawnej Kolei Witaszyckiej, kilka różnych wagonów towarowych oraz drezynę motorową. Pozyskało także protoplastę dzisiejszych popularnych autobusów szynowych, przedwojenny wagon z napędem spalinowym serii MBxc1-41. Ze względu na swój charakterystyczny kształt nazywany jest przez poznaniaków „Ryjkiem”. Jego remont trwa.

Ryjek

„Ryjek” to wąskotorowy wagon spalinowy, wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein. Pracował na Bydgoskiej Kolei Powiatowej, później został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań „Ryjek” trafił na trasę Kolejki Parkowej Maltanka. W tamtych czasach, z uwagi na możliwość ogrzewania przedziału pasażerskiego Maltanka mogła funkcjonować przez cały rok – mówi Krzysztof Dostatni, wiceprezes MPK Poznań ds. operacyjnych.

Od 2004 roku „Ryjek” nie był jednak wykorzystywany. Aby ponownie mógł kursować na Maltance, konieczne jest przeprowadzenie napraw. Należy oczyścić pudło wagonu z pozostałości powłok malarskich i ponownie je zabezpieczyć, wymienić stopnie wejściowe oraz elementy stolarki. Podczas demontażu poszczególne elementy i instalacje będą poddawane drobiazgowej ocenie i w razie konieczności będą wymieniane bądź regenerowane.

„Ryjek” odzyska też dawne malowanie. Górna część będzie jasnozielona, zaś środkowa i dolna będą ciemniejsze. Przez całą długość pojazdu bieg będzie pomarańczowy pas. Całość zwieńczy szary dach i kremowe napisy dekoracyjne. Póki co nie wiadomo, kiedy dokładnie kolejka wróci na tory.

Czytaj też: Ciekawostki | Poznań | Podróże | Ciekawostki

źródło: UM Poznań