W przyszłym roku ma ruszyć przebudowa dworca kolejowego w Wolsztynie pod Poznaniem. Właśnie poznaliśmy koncepcję, która zdobyła pierwsze miejsce w zorganizowanym przez miasto konkursie.

Jury najwyższą notę przyznało projektowi przygotowanemu przez architektów z pracowni PL.architekci. Projekt zakłada budowę węzła komunikacyjnego, który będzie łączyć transport kolejowy i autobusowy.

Cały koncept nowego węzła komunikacyjnego opiera się na bardzo silnym kontraście i kontekście: istniejącego modernistycznego dworca, nawiązań do historii w postaci parowozów i czynnej parowozowni oraz nowoczesną, ekspresyjną linią zadaszeń i nowoczesnych elementów małej architektury. To właśnie dialog nowoczesnej architektury z tradycją i historią sprawia, że to miejsce staje się zapamiętywane, charakterystyczne i unikatowe: że podkreśla się w mocny sposób upływ historii przy jednoczesnym wykorzystaniu nowoczesnych środków wyrazu. Przez to wszystkie nowe zabudowy są utrzymane w kolorystyce czarno – czerwonej (niezawianie do koloru parowozów) i wykonane ze stali. Zadaszenia niemal okalają cały budynek: są zadaszeniem peronu kolejowego i autobusowego, daszkami nad wejściem do budynków czy wiatami na rowery i taksówki. Całe założenie zastało tak zaprojektowane, by nie przytłaczało skalą.

Od strony ul. 5 stycznia zaprojektowano przed dworcem ogólnodostępny placu dworcowy z zegarem w postaci dominanty przestrzennej. To tu zlokalizowano w ramach kolejnego zadaszenia całodobową toaletę i parking rowerowy. Wśród ławek i donic z drzewami zaprojektowano miejsce na tablice informacyjne. W całym założeniu pojawiają się te same materiały wykończeniowe i mała architektura.

W sumie do organizatorów wpłynęło pięć prac. Prace nad budową nowego dworca najprawdopodobniej rozpoczną się w 2018 r.