ARCHITEKTURA

Piękny symbol rosyjskiej dominacji: Sobór św. Aleksandra I Newskiego w Warszawie

Sobór św. Aleksandra I Newskiego stanął na placu Saskim tuż przed I wojną światową, po osiemnastu latach budowy. Nikt wówczas nie przypuszczał, że za kolejne czternaście lat po imponującej świątyni nie będzie już śladu. Przez ten niedługi okres sobór górował nad Warszawą i dominował w jej panoramie, kłując w oczy Warszawiaków, widzących w soborze nie tylko budowlę sakralną, ale również wyraźny symbol rosyjskiego panowania. Jednocześnie, ten piękny symbol rosyjskiej dominacji, był ciekawym przykładem ówczesnej architektury prawosławnej, skupiającej w sobie najważniejsze i najpiękniejsze jej elementy.

Pomysł wzniesienia wielkiego soboru w centrum miasta pojawił się pod koniec XIX wieku. Oficjalnie, nowy sobór był potrzebny z powodu niewystarczającej ilości miejsc do modlitwy dla wiernych prawosławnych. Wzniesienie gmachu było w rzeczywistości kolejnym aktem rusyfikacji, która przyspieszyła po klęsce powstania styczniowego. Tak też powstała koncepcja budowy ogromnego soboru na placu Saskim. Przed rozpoczęciem prac z placu usunięto znajdujący się tam pomnik oficerów-lojalistów, który przeniesiono na obecny plac Dąbrowskiego.
Budowę soboru rozpoczęto w 1894 roku, w dniu imienin cara Aleksandra III oraz patrona świątyni, zaś jej projekt przygotował rosyjski architekt Leontij N. Benois. Prace budowlane trwały jednak wyjątkowo długo, co było spowodowane licznymi problemami finansowymi i przekrętami. W 1912 roku dokonano uroczystego poświęcenia przez prawosławnego biskupa nadwiślańskiego Mikołaja oraz oddania do użytku soboru. Wybudowanie cerkwi na głównym placu dawnej stolicy Polski było mocnym znakiem dla społeczności lokalnej, ale też czytelnym znakiem dla Europy, pokazującym, jak daleko na zachód sięga carska władza.

 

Sobór na pocz. XX w.

Budynek został wzniesiony na planie kwadratu, a całość zwieńczyło pięć cebulastych kopuł, które wykonano ze złoconej blachy miedzianej. Wejście do cerkwi wiodło przez trzy portale ozdobione kolumnami z czerwonego fińskiego granitu. Wnętrza zostały rozplanowane na wzór bazyliki św. Marka w Wenecji, ozdobiono je mozaikami i malowidłami znanych rosyjskich artystów. Wybudowana obok siedemdziesięciometrowa dzwonnica była wówczas jedną z najwyższych, obok wieży kościoła św. Augustyna, budowli w Warszawie. Z Moskwy sprowadzono czternaście specjalnie odlanych dzwonów, które zawisły w wolnostojącej dzwonnicy, wysokiej na 73 metry. Wnętrze mogło pomieścić dwa i pół tysiąca wiernych, a łączny koszt budowy soboru wyniósł ponad 3 000 000 rubli.
Po opuszczeniu przez Rosjan Warszawy w 1915 roku i zajęciu jej przez okupacyjne wojska niemieckie, sobór został przekszatłcony w ewangelicki kościół garnizonowy św. Henryka. Skonfiskowano wówczas dzwony oraz zerwano blachę kryjącą cerkiewne kopuły, a zamiast niej pojawiła się blacha cynkowa. Zaraz po odzyskaniu niepodległości zaczęły się rozważania: co zrobić z kłopotliwą pozostałością z czasów zaborów? Proponowano m.in. przebudowę kościoła na styl bardziej europejski (projekt przygotował m.in. Stefan Szyller), czy jego zachowanie ze względu na wysoką wartość artystyczną. Finalnie obiekt uznano za mało wartościowy, wobec czego ostatecznie zapadła decyzja o jego rozbiórce.

Prace rozpoczęły się w 1922 roku i zakończyły się 4 lata później. Najpierw rozebrana została dzwonnica, a następnie sam sobór. Prace rozbiórkowe szły jednak powoli, gdyż świątynia wykonana została bardzo solidnie przez co konieczne było wykonanie ok. 15 tysięcy kontrolowanych wybuchów, zaś w międzyczasie delikatnie demontowano najbardziej wartościowe dekoracje i mozaiki, które trafiły do innych świątyń i miejsc publicznych:

  • wiele elementów dekoracyjnych wykorzystano do budowy kościoła św. Piotra i św. Pawła w Pyrach (obecnie część Warszawy),
  • część kolumn zdobi wejście do krypt na Wawelu,
  • granitowe bloki zostały wykorzystane jako schody kościoła w Podkowie Leśnej,
  • fragmenty kompozycji mozaikowych umieszczono w cerkwi św. Marii Magdaleny na Pradze, w kościele pw. Zbawiciela oraz w cerkwi w Baranowiczach,
  • pomnik Syrenki po przeniesieniu na Solec stanął na kamiennym bloku z rozebranego soboru,
  • pomnik Kilińskiego także stanął na postumencie zbudowanym z granitu pochodzącego ze świątyni,
  • gruz z soboru posłużył do umacniania nadwiślańskich bulwarów i brzegów rzeki,

Widok na sobór z ogrodu Saskiego, pocz. XX w. i obecnie.

 

Interesujący może być fakt, że najpewniej do dzisiaj pod posadzką placu znajdują się relikty dawnego tunelu, który łączył sobór św. Aleksandra Newskiego z wybudowaną po południowej stronie ul. Królewskiej kotłownią – w ten sposób ogrzewano wnętrze świątyni. Ponadto, w 2013 roku, podczas prac remontowanych na placu Piłsudskiego, odsłonięto fundamenty dawniej świątyni, zostały one jednak ponownie przykryte.

 

„Kara za sobór” – taki epitet krążył po Warszawie, gdy pośród morza ruin wyrósł Pałac Kultury i Nauki – dar Związku Radzieckiego. Epitet dziś mało zrozumiały, ale ówcześne – jednoznaczny. Zdominowanie przestrzeni i panoramy Warszawy przez stalinowski drapacz chmur miało być podobno odwetem za zburzenie monumentalnego prawosławnego soboru.

 

Spodobał Ci się ten temat? Znajdziesz u nas więcej historii związanych z zabytkami! To może Cię zainteresować: 

JAK PODRÓŻ W CZASIE: W POZNANIU ODNOWIONO PRZEDWOJENNE NAPISY! 
– SKRZYŻOWANIE ULIC GARBARY I WIELKIEJ W POZNANIU. PIĘKNO UTRACONE PRZEZ WOJNĘ!
-PAŁAC SASKI ZOSTANIE ODBUDOWANY! SEJM PRZEGŁOSOWAŁ DZIŚ USTAWĘ.
-NIEISTNIEJĄCE ZABYTKI: PAŁAC BRÜHLA W WARSZAWIE
-METAMORFOZA W STOLICY: PLAC POWSTAŃCÓW WARSZAWY

Czytaj też: Architektura | Ciekawostki | Warszawa HistoriaPolska 

 

Plac Piłsudkiego z soborem oraz obecnie.

 

 

 

Uroczystość z okazji położenia kamienia węgielnego pod budowę świątyni, 30 sierpnia 1894 roku. Zdjęcie pochodzi z tygodnika Stolica nr 1516.
1897 rok. Car Mikołaj II wraz z małżonką wizytują budowę soboru.
1900 rok, budowa soboru.
Pocztówka z soborem, pocz. XX w.
Sobór św. Aleksandra widziany zza bramy Pałacu Brühla, ok. 1910 roku.
Widok na sobór z ogrodu Saskiego, pocz. XX w.
Sobór ok. 1910 roku.
Sobór na pocz. XX w.
Widok na sobór z ul. Wierzbowej, ok. 1910 roku.
Zdjęcie lotnicze z widokiem na sobór i okolicę, pocz. XX w.
Sobór na pocz. XX w.
Plac Saski z soborem i okolice na fotografii lotniczej z okresu I wojny światowej (zamazane niemieckie napisy Warschau i Fliegeraufnahme).
Pocztówka z soborem, pocz. XX w.
Sobór widziany z Krakowskiego Przedmieścia, ok. 1910 rok.
Portale nad wejściem do soboru.
Zdjęcie lotnicze z widokiem na sobór i okolicę, pocz. XX w.
Sobór na pocz. XX w.
Rok ok. 1905, panorama Warszawy od strony praskiej z widoczną dominującą sylwetką soboru..
Sobór na pocz. XX w.
Wnętrze soboru.
Ołtarz we wnętrzu soboru.
Wnętrze soboru w 1915 roku, po przemianowaniu na kościół garnizonowy.
Proponowany projekt przebudowy soboru autorstwa Stefana Szyllera, opublikowany w Tygodniku Ilustrowanym z 1920 roku.
Sobór po rozbiórce kopuł.
Rozbiórka soboru.
Rozbiórka soboru.
Rozbiórka soboru.
Rozbiórka soboru.
Rozbiórka soboru.
Rozbiórka soboru.
Rozbiórka soboru.
Rozbiórka soboru.
Kolumny pochodzące z rozebranego soboru, wykorzystane do budowy baldachimu nad wyjściem z krypt królewskich na Wawelu.
Zachowane resztki mozaiki "Komunia Apostołów" z soboru, eksponowane w dolnej kaplicy Męki Pańskiej w soborze metropolitalnym św. Marii Magdaleny w Warszawie.
Fragment mozaiki wyeksponowany na półpiętrze gmachu Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej przy ul. Koszykowej 55.
Wykonany z białego marmuru fragment fryzu na wystawie w Muzeum Warszawy.

 

Źródła: domena publiczna, muzeumwarszawy.pl, dwutygodnik.com, histmag.org, warszawa1939.pl,  wikipedia.plfotopolska.euNAC,  warszawyhistoriaukryta.blogspot.com

 

 

Recent Posts

Starostwo Powiatowe w Toruniu. Znamy wyniki konkursu!

Starostwo Powiatowe w Toruniu powstanie według projektu pracowni Toprojekt.Platforma z cegły klinkierowej stanowiąca podstawę „Zespołu Starostwa”,…

3 maja 2024

Nowoczesne wille pod Warszawą – Magdalenka Collection od Selva Development

Magdalenka Collection to nowa inwestycja firmy Selva Development. W podwarszawskiej Magdalence powstaną cztery wille, których…

3 maja 2024

Jego wnętrze zaskakuje. Kościół świętego Dominika w Warszawie

Kościół świętego Dominika w Warszawie zaprojektował Władysław Pieńkowski. Jego surowe wnętrze jest charakterystycznym przykładem twórczości…

2 maja 2024

Stworzył piękną kolekcję. Daniel Kołodziejczak i jego meble

Daniel Kołodziejczak założył swoją firmę projektową StudioDanielK. Antechamber to jego premierowa kolekcja, którą zaprezentował podczas…

2 maja 2024

Zaprojektowali ogród marzeń. Nero Garden autorstwa Eklekt Atelier

Dobrze zaprojektowany ogród nie tylko koi oczy zielenią czy oferuje miejsce do odpoczynku. Dobrze zaprojektowany…

2 maja 2024

Zespół budynków mieszkalnych niczym białe perły

Zespół budynków mieszkalnych zaprojektował Martin Cenek. Zbudowane zostały w 2022 r. w Pradze w Czechach.…

1 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej