Piętrowe wagony PKP Intercity

Nowe piętrowe wagony dla PKP. Spółka kupi 38 siedmiowagonowych składów!

Piętrowe wagony dla PKP Intercity to inwestycja, o której mówi się od lat. Właśnie poznaliśmy szczegóły: spółka PKP Intercity nabędzie do swojej floty 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi. Gdzie będą kursować, kiedy trafią na tory oraz jak będą wyglądać? Sprawdźcie! 

Co trafi do floty PKP Intercity?

PKP Intercity złożyło zamówienie na 38 siedmiowagonowych składów piętrowych. Aby móc utworzyć tego typu składy, PKP zamierza kupić 228 piętrowych wagonów tzw. „środkowych”, czyli bez napędu i kabiny sterowniczej, oraz 38 wagonów sterowniczych, a więc z kabiną dla maszynisty. Każdy taki piętrowy pociąg będzie składem złożonym z jednego wagonu sterowniczego CAB, jednego wagonu COMBO i pięciu wagonów UNI. Co się w nich znajdzie? W sumie miejsce dla przynajmniej 650 pasażerów – nie licząc miejsc ustawionych bokiem do kierunki jazdy. Całe pociągi będą monitorowane, będą mieć dostęp do WI-FI i multimedialnego systemu informacji pasażerskiej. Na pokładzie znajdą się zarówno części przedziałowe, jak i bezprzedziałowe.

Wagony sterownicze zarezerwowano dla pasażerów pierwszej klasy. Znajdzie się tam jeden pokład z tzw. „strefą ciszy” i dedykowany automat z ciepłymi napojami. Jedzenie i napoje dostaniemy także w wagonach typu COMBO, w których umieszczone zostaną maszyny vendingowe z ciepłymi zimnymi napojami, a także przekąski. To także w tym wagonie mają znajdować się miejsca dla osób z ograniczoną mobilnością, miejsca dla opiekunów z dziećmi i przedział konduktorski.

Pociągi typu push-pull składają się z lokomotywy i wagonów, przy czym ostatni wagon może pełnić rolę wagonu sterowniczego. W przypadku gdy pociąg ciągnięty jest przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z lokomotywy, a gdy pociąg jest przez lokomotywę pchany, to sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego. Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h.

W wagonach sterowniczych mają znaleźć się przedziały 1. i 2. klasy, przedział służbowy, maszyny vendingowe, miejsce dla przewożących rowery (nie wskazano jeszcze ile) oraz strefa dla osób niepełnosprawnych i z wózkami dziecięcymi. Znajdzie się w nich także duża toaleta przystosowana do potrzeb osób z ograniczonymi zdolnościami ruchowymi. Wagony środkowe będą prostsze: głównie z klasą 2., i pojedyncze z przestrzenią klasy 1. Wszystkie będą oczywiście klimatyzowane.

Poza wagonami PKP Intercity nabędzie 45 lokomotyw elektrycznych.


Gdzie będą kursować nowe piętrowe wagony PKP Intercity?

Nowe składy mają obsługiwać najbardziej zatłoczone trasy okołoaglomeracyjne. Pociągi obsługiwane piętrowymi składami mają kursować z Warszawy w kierunku: Gdyni, Olsztyna, Białegostoku, Terespola, Lublina, Radomia, Kielc, Krakowa, Łodzi, Torunia i Bydgoszczy. Resort wskazuje, że składy push-pull, jako jednostki piętrowe, mogą przewieźć dużą liczbę podróżnych, korzystając z mniejszej liczby wagonów. Umożliwi to zatrzymywanie się ich również na stacjach czy przystankach z krótszymi peronami.

“Piętrowe składy wagonowe będą nowością w naszej flocie i pozwolą nam na sprawną obsługę pasażerów, którzy podróżują między największymi polskimi aglomeracjami, dojeżdżając m.in. do pracy czy szkoły. Przygotowujemy się na stały wzrost liczby podróżnych, a taki pociąg pozwoli na komfortowe przewiezienie kilkuset pasażerów jednocześnie. Możliwości techniczne pojazdów będą dostosowane do zmodernizowanych linii kolejowych, co pozwoli na podróże z prędkością nawet 200 km/godz.” – mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

Kiedy dwupiętrowe wagony trafią na tory?

Pierwsze 3 lokomotywy, 2 wagony sterownicze i 12 wagonów środkowych powinno zostać dostarczonych nie później niż do do 31 grudnia 2023 roku. Według wstępnych założeń, odbiór wszystkich pojazdów objętych zamówieniem ma nastąpić do końca maja 2026 roku. Przed tym PKP Intercity planuje zbadać oczekiwania pasażerów względem nowego taboru.

“PKP Intercity zależy na tym, by wyposażenie i organizacja przestrzeni w wagonach była jak najlepiej dostosowana do potrzeb różnych grup klientów. Rozwiązania projektowane będą w sposób całościowy zapewniający pozytywne doświadczenia w oparciu o kluczowe punkty ścieżki pasażera kolejowego. PKP Intercity planuje realizację badania potrzeb grup klientów w kontekście rozwiązań dla nowego taboru typu push-pull, co pozwoli w pełni poznać oczekiwania stawiane przed pociągami w niedalekiej przyszłości” – poinformowało biuro prasowe PKP Intercity.

źródło: Materiały prasowe / https://www.intercity.pl/pl/ 

Czytaj też: Architektura w Polsce | Komunikacja miejska | Ciekawostki | Ekologia | Dworzec kolejowy