Line City w Arabii Saudyjskiej okaże się porażką? A może sukcesem, ale osiągniętym nieco później? Te pytania zadaje sobie po publikacji seriwsu Bloomberg świat architektury. Jak donosi amerykańska stacja, powołują się na źródła związane z inwestorem, projekt okazał się znacznie bardziej kosztowny i skomplikowany niż to początkowo zakładano. Problemem stało się również finansowanie.
The Line, czyli linearne miasto na pustyni w Arabii Saudyjskiej zostało zapowiedziane już kilka lat temu. Ten niezwykle interesujący projekt był potwierdzony i promowany osobiście przez Jego Wysokość Księcia Koronnego Mohammeda bin Salmana, który jednocześnie jest dyrektorem generalnym inwestycji, a także następcą tronu Arabii Saudyjskiej. W 2021 roku, gdy prezentowano wstępne założenia, książe Salman w taki sposób komentował projekt:
“Przedstawiam wam THE LINE, miasto o długości 170 km, które chroni 95% przyrody na obszarze NEOM, bez samochodów, bez ulic i bez emisji dwutlenku węgla.” – mówił książę koronny Mohammed bin Salman
Mohammed bin Salman, następca tronu i prezes zarządu NEOM (spółka, która zajmuje się budową miasta), przedstawił nieco później nowe wizualizacje miasta The Line, które zapewniają bardziej szczegółowy wgląd w najważniejsze cechy pierwszego pionowego miasta na świecie. Miasto powstanie w prowincji Tabuk w północno-zachodniej Arabii Saudyjskiej. Inteligentne, linearne miasto będzie miało zaledwie 200 metrów szerokości, ponad 170 kilometrów długości i powstanie 500 metrów nad poziomem morza.
“Podczas uruchomienia THE LINE w ubiegłym roku zobowiązaliśmy się do rewolucji cywilizacyjnej, która stawia człowieka w centrum w oparciu o radykalną zmianę w planowaniu miasta. Opublikowane dziś projekty pionowo-warstwowych społeczności miasta rzucą wyzwanie tradycyjnym płaskim, poziomym miastom i stworzą model ochrony przyrody i poprawy jakości życia ludzi. THE LINE analizuje wyzwania, przed jakimi stoi ludzkość w życiu miejskim, i analizuje alternatywne formy życia.” – powiedział Jego Wysokość Mohammed bin Salman
The Line ma być miastem całkowicie pozbawionym dróg, samochodów i emisji spalin. Docelowo na 34 kilometrach kwadratowych zamieszka 9 milionów, co jest wynikiem bezprecedensowym w porównaniu z innymi miastami o podobnej przepustowości. Miasto ma być w 100 proc. zasilane energią odnawialną, a zdrowie i dobre samopoczucie ludzi mają mieć pierwszeństwo przed transportem i infrastrukturą.
Najważniejsze udogodnienia mają być zawsze w odległości 5 minut pieszo, a całe, długie na 170 kilometrów miasto pokonamy pociągiem w ciagu 20 minut. The Line zaoferuje nowe podejście do planowania urbanistycznego i opiera się na idei warstwowania funkcji miasta w pionie, jednocześnie umożliwiając ludziom płynne poruszanie się w trzech wymiarach (pionowym, poziomym lub poprzecznym),co wpisuje się w tzw. koncepcję Zero Gravity Urbanism. Parki publiczne i deptaki, szkoły, domy mieszkalne i miejsca pracy są ułożone pionowo, dzięki czemu obywatele mogą poruszać się bez wysiłku i zaspokoić wszystkie codzienne potrzeby w ciągu kilku minut. Zewnętrzna część miasta pokryta będzie lustrzaną fasadą, która nadaje mu niepowtarzalny charakter i pozwala mu stapiać się z naturą.
Według planów w 2030 roku miasto miało być gotowe, a na jego terenie miało zamieszkać ponad 1,5 milionów mieszkańców, a dalej z biegiem lat liczba ta miała wzrosnąć nawet do 9 milionów mieszkańców. Jak wskazuje Bloomberg, termin oraz założenia są jednak nierealne.
Jak donosi Bloomberg Line City nie ma szans na zrealizowanie założonych celów. Zdaniem dziennikarzy amerykańskiego serwisu według planów w 2030 roku miasto miało zamieszkiwać 1,5 miliona mieszkańców, natomiast obecne plany okrojono do 300.000 mieszkańców w roku 2030. Jeszcze większą redukcję przejdzie samo miast0, które docelowo miało osiągnąć 170 kilometrów długości. Obecnie mówi się o tym, że w 2030 roku miasto będzie długie na niecałe 2,5 kilometra. To zaledwie ułamek całej inwestycji. Jak wskazuje Bloomberg, posiłkując się dokumentami, do których dotarł, pierwsi wykonawcy inwestycji ściągają swoich pracowników z placu budowy. Zdaniem ekspertów problemem jest nie tylko poziom skomplikowania projektu, ale także sytuacja finansowa, na którą wpłynęła sytuacja na rynku ropy naftowej.
Czytaj też: Ciekawostki | Ekologia | Technologia | Miasto | Zieleń |
źródło: https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-04-05/saudis-scale-back-ambition-for-1-5-trillion-desert-project-neom
źródło: NEOM (https://www.neom.com/en-us) / wizualizacje: (https://www.neom.com/en-us)
Projekt NEW IRON przygotowali architekci z pracowni Marcina Tomaszewskiego REFORM Architekt. Łódzkie żelazko to nowoczesny…
Ratusz w Stargardzie jest jednym z najcenniejszych ocalałych z pożogi wojennej gotyckich zabytków na Pomorzu.…
To nie jest konkretny plan, ale śmiała koncepcja, w której Warszawa przypomina Singapur. Wieżowce z…
Dom Oficerski na rogu al. Niepodległości i ul. Koszykowej to największy spośród budynków mieszkalnych wzniesionych…
Praski Břevnov to dzielnica wyjątkowa pod wieloma względami. Pomimo bliskości tętniącego życiem centrum i głównych…
Projektantka mebli i przedmiotów użytkowych stworzyła dla BMW wyjątkowy obiekt, który pełni funkcję stoiska ekspozycyjnego…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej