DESIGN

To pływająca legenda. Dar Pomorza przeszedł remont

Dar Pomorza to pływająca wizytówka Gdyni. Słynna “biała fregata” przeszła już kilka remontów. Ostatni zakończył się jesienią 2020 roku. Goście odwiedzający żaglowiec będą wkrótce na własne oczy mogli zobaczyć odnowioną pentrę oficerską, kabinę wychowawcy i szpital z ambulatorium.

Fregata zbudowana została w stoczni w Hamburgu w 1909 roku. Ze służby wycofana została w 1982 roku. Dziś to jedna z najchętniej odwiedzanych atrakcji turystycznych Gdyni. Nic w tym dziwnego, to unikalny, historyczny żaglowiec, który zachował się w bardzo dobrym stanie. Aby utrzymać go w takiej kondycji konieczne jest przeprowadzanie regularnych remontów. Ostatni odbył się jesienią 2020 roku i został finansowo wsparty przez Wydział Kultury gdyńskiego Urzędu Miasta.

Jesienne remonty objęły tak zwaną nadbudówkę rufową. Udało się odnowić między innymi pomieszczenie, które służy do przechowywania złożonych żagli. Nowe oblicze zyskały pentra przy mesie oficerskiej (czyli bufet, w którym pracowali stewardzi obsługujący oficerów podczas posiłków), kabina wychowawcy, ambulatorium i szpital, w którym jednocześnie można leczyć trzech chorych.

Najbardziej wymagającym etapem remontu były prace w luku prowadzącym do żagielkoi. Luk prowadzi z pokładu niemal na dno kadłuba, więc na czas prac w jego wnętrzu ustawiono rusztowanie. Wyzwaniem okazała się również wymiana wykładziny na międzypokładzie młodszych oficerów. Należało bowiem znaleźć wśród dostępnych współcześnie tworzyw podłogowych takie, które będzie najbliższe oryginalnemu. Specyfika remontu zabytkowych pomieszczeń wymaga stałej uwagi i merytorycznego nadzoru ze strony kustosza. Wiele elementów wyposażenia to muzealia, a końcowy efekt prac musi być zgodny z historycznym wyglądem pomieszczenia, w naszym przypadku z tym z 1982 roku, gdy żaglowiec został jednostką muzealną – mówi o przeprowadzonych pracach Arleta Gałązka, kustoszka „Daru Pomorza”.

Prace renowacyjne zakończyły się w listopadzie zeszłego roku. Sam Dar Pomorza cumuje w Gdyni przez niemal cały okres swojej służby pod polską banderą, wyłączając jedynie okres wojenny. Polska część historii zbudowanego w 1909 roku żaglowca to ponad 100 rejsów szkolnych i ponad pół miliona pokonanych mil morskich. Był pierwszym statkiem polskiej floty handlowej, który odbył rejs dookoła świata. Od 1982 roku słynna „biała fregata” pełni rolę statku-muzeum, który przeciętnie w sezonie turystycznym odwiedza ponad 100 tysięcy osób.

Czytaj też: Ciekawostki | Wydarzenia | Renowacja | Wnętrza

źródło: Narodowe Muzeum Morskie w Gdyni, UM Gdynia

Recent Posts

Dom w Wielkopolsce jak nowoczesna stodoła

Budynek powstał w zielonym terenie i wygląda, jakby stał tu od dziesiątek lat. Dom w…

11 maja 2024

Żytni Rynek. Przykład późnego modernizmu w Kijowie

Zbudowano go w 1980 r. Żytni Rynek w Kijowie był nowoczesnym targowiskiem i jednym z…

10 maja 2024

Żywia Nowicka i jej rzeźbiarskie obiekty Kollekti

Wcześniej zajmowała się głównie projektowaniem wnętrz. Teraz Żywia Nowicka przygotowała serię obiektów pod nazwą Kollekti.…

10 maja 2024

Apartament w centrum Kijowa. Powstał w budynku z 1900 roku!

Apartament w centrum Kijowa został zrealizowany przez Maksyma Dietkovskyiego już po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na…

10 maja 2024

75-metrowe mieszkanie na warszawskim Bemowie.

To 75-metrowe mieszkanie na warszawskim Bemowie jest oazą spokoju. Przestrzeń jest harmonijna, dobrze przemyślana, tworzy…

10 maja 2024

W Ostrowie Wielkopolskim poprawiają szyldy. Na koszt miasta

W Ostrowie Wielkopolskim realizowany jest program, w ramach którego szyldy wybranych sklepów zyskują nowe oblicze.…

10 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej