Dworzec kolejowy w Szymankowie został otwarty po przebudowie. W środku odnowiono stare elementy wykończeniowe. Zamiast płytek, ściany zdobią tutaj eleganckie okładziny z drewna. Historyczny wygląd mają teraz też drzwi i okna.
Dworzec w Szymankowie zbudowany został w 1909 r. i wpisany jest do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Jeszcze przed II wojną światową była to stacja graniczna między Polską o Wolnym Miastem Gdańsk. To historyczne miejsce – stacja była jedną z pierwszych, które zaatakowali Niemcy 1 września 1939 r. O tragicznych wydarzeniach tamtego dnia przypomina tablica pamiątkowa, na której znajdują się nazwiska zamordowanych osób. To głównie pracownicy kolei oraz celnicy.
Stacja kolejowa położona jest na trasie z Warszawy do Gdańska, między Malborkiem a Tczewem. Zabytkowy budynek przez długie lata pod grubą warstwą tynku skrywał najcenniejsze detale. Podczas przebudowy udało się odtworzyć elewację na wzór historycznej. Dodatkowo wykonując konserwatorskie zalecenia renowacji poddano boazerie i drewniane sufity w budynku. Dworzec zyskał nowe okna i drzwi, których wygląd przypomina historyczny. Pasażerowie mogą teraz czekać na pociąg w zupełnie innych warunkach niż jeszcze kilka lat temu. Znajduje się tu pomieszczenie kas biletowych i toalety.
Obiekt przystosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano próg od wejścia frontowego, przy schodach wewnętrznych zamontowano barierki, a od strony peronów zbudowano pochylnię dla wózków.
Kolejarze zainwestowali też w proekologiczne rozwiązania. To między innymi energooszczędne oświetlenie, pompa ciepła i system BMS, który steruje instalacjami optymalizując zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Zamontowano też system monitoringu.
Co zmieniło się przed budynkiem? Na placu przed dworcem stworzono parking dla osób z niepełnosprawnościami, strefę kiss&ride, a na peronie obok dworca wiatę ze stojakami na rowery. Dodatkowo pojawiły się tu elementy małej architektury – kosze i ławki.
Całkowity koszt przebudowy dworca w Szymankowie wyniósł ponad 14,1 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych była firma 3JM Michał Bryłka z Kwidzyna. Dokumentację projektową opracowała pracownia projektowa An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic.
źródło: PKP S.A.
Czytaj też: Kolej | Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Elewacja | Cegła | whiteMAD na Instagramie
Tak obiekt wyglądał w 2009 r.:
Centrum Warszawy jest coraz gęściej zabudowane. Wolne obszary pod nowe inwestycje mogą powstać dzięki przebudowie…
Kolejna zabytkowa wielorodzinna kamienica na Oruni odzyskała dawny blask. Jest to już dwunasta inwestycja Gdańskich…
Nowa kolekcja "Masovia" jest współczesną interpretacją tradycji i kultury Mazowsza. „Nasza tradycja ludowa jest dla…
Zlokalizowany przy placu Trzech Krzyży w Warszawie Instytut Głuchoniemych przejdzie modernizację. Inwestycja pozwoli zapewnić dzieciom…
Dune House to nowy projekt autorstwa pracowni REFORM ARCHITEKT Marcina Tomaszewskiego. Projektując budynek architekt chciał…
Studio COSMO zaprojektowało na nowo mieszkanie kamienicy z lat 30. XX wieku, położone w jednej…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej