Amfiteatr w Koszalinie po przebudowie. Tak teraz wygląda

Projekt przebudowy przygotowała Autorska Pracownia Architektoniczna Jacek Bułat. Amfiteatr w Koszalinie w nowej formie został nominowany w konkursie Nagroda Architektoniczna Województwa Wielkopolskiego w kategorii “Dzieło eksportowe”, w ramach którego nagradzane są projekty wielkopolskich architektów zrealizowanych w innych województwach. Magazyn whiteMAD jest patronem medialnym konkursu.

Amfiteatr zbudowany został w 1973 roku. Jego przebudowa trwała w latach 2019-2021. Autorami projektu w pierwotnej wersji byli Marian Czerner i Andrzej Katzer.

Amfiteatr imienia Ignacego Jana Paderewskiego w Koszalinie znajduje się przy ulicy Piastowskiej 7. Projekt przebudowy przygotował architekt Jacek Bułat. Ze względu na liczne trudności z dostosowaniem istniejącego obiektu zaplecza scenicznego do obowiązujących przepisów i standardów użytkowych pozostawiono jedynie jego elementy konstrukcyjne związane z istniejącym zadaszeniem widowni. Przesunięto ogrodzenie na koronie widowni pozostawiając jedynie pas dojazdowy szerokości 4,5m. Dzięki temu zwiększono szerokość obejścia dla widzów a po obu stronach górnego obejścia zlokalizowano bramki do wpuszczania widzów wraz z systemem biletowym. Przebieg ogrodzenia na dolnym poziomie widowni został dostosowany do nowego kształtu widowni.

Nowością w amfiteatrze jest budynek zaplecza od strony południowej – powstało tam miejsce na sezonowy ogródek kawiarniany, z którego można korzystać niezależnie od wydarzeń w amfiteatrze. Punktem wyjścia do projektowania było pozostawienie istniejącej konstrukcji budynku oraz konstrukcji zadaszenia. Dla zapewnienia prawidłowego rozdziału widzów i osób występujących na scenie rozmieszczono poszczególne funkcje na różnych kondygnacjach. Dzięki pozostaniu tylko istniejącej konstrukcji budynku, możliwe było całkowite przeszklenie ścian zewnętrznych i zapewnienie odpowiedniej ilości światła dziennego w pomieszczeniach.

Poziom piętra przeznaczony jest dla potrzeb aktorów. Garderoby dostępne z antresoli nad galerią sztuki to: dwa pomieszczenia 10-osobowe z łazienkami z prysznicami oraz garderoby indywidualne do 4 osób. Dodatkowo na piętrze dostępne są toalety wspólne z prysznicami wraz z zapleczem socjalnym.

W ramach przebudowy amfiteatru wykonano wymianę nawierzchni sceny oraz przedłużenie sceny nad orkiestrą. Nowe zadaszenie sceny zaprojektowano w formie nawiązującej kształtem do głównego zadaszenia amfiteatru. Dzięki temu uzyskano bardzo dużą wysokość nad sceną (ok 12m) oraz zapewniono poprawną widoczność dla wszystkich widzów. Wykonano nowe wyposażenie scenotechniczne tj. ruchome kulisy (zastawki), oświetlenie, nagłośnienie oraz sztankiety – opisuje autor projektu.

Nowe zadaszenie jako wiszące na cięgnach (linach) rozpiętych pomiędzy trzema łukowymi żebrami wykonanymi z rur stalowych. Biegnący po osi dachu element łukowy jest podparty na długości dwiema podporami stabilizującymi położenie dachu w płaszczyźnie poziomej. Napięcie cięgien nośnych dachu uzyskano poprzez balastowanie betonem ciężkim (wypełnienie) odcinków środkowych rur zlokalizowanych przy krawędziach dachu. Posadowienie dachu zrealizowano na dwóch blokach fundamentowych. Pokrycie z blachy trapezowej wykończone zostało od spodku w kolorze białym.


Nad widownią Amfiteatru znajduje się dach z pokryciem opartym na cięgnach rozpiętych pomiędzy dwoma łukami nośnymi położonymi na jego krawędziach. Łuki nośne są mocowane na długości ośmioma odciągami do bloków kotwiących. Projektowana przebudowa nie ingerowała w konstrukcję istniejącego dachu, wykonano a jedynie remont pokrycia oraz malowanie konstrukcji. Konstrukcja istniejącego dachu uniemożliwia mocowanie do dachu dodatkowego osprzętu lub oświetlenia.

Prace obejmowały także całkowitą przebudowę widowni i nadanie jej dopasowanego do nowej sceny nachylenia oraz przebiegu rzędów. Widownię podzielono na 7 sektorów, każdy z obustronnym dostępem. Ilość miejsc na widowni: 4 107 + 4 miejsca dla osób niepełnosprawnych. Nowy kształt widowni obejmuje także niewykorzystane do tej pory skrajne fragmenty przy ogrodzeniu amfiteatru. Dodatkowo istnieje możliwość wydzielenia z 5-ciu środkowych sektorów 987 miejsc na mniejsze imprezy. Na środku widowni umieszczono dwa podesty na różnych poziomach przeznaczone na reżyserkę. Miejsce to jest połączone z sceną kanałem kablowym do prowadzenia okablowania. Dodatkowo istnieje możliwość ustawienia rzędów demontowalnych na poziomie obejścia sceny. Na koronie widowni umieszczono ścianę zamykającą stanowiącą przegrodę akustyczną i wizualną.

źródło: NAWW

Czytaj też: Kultura | Sztuka | Architektura w PolsceCiekawostki | whiteMAD na Instagramie