Superlotnisko pod Warszawą ma być największym portem lotniczym w naszej części Europy. Poznaliśmy trzy kolejne koncepcje, które przygotowały zagraniczne pracownie architektoniczne.

Koncepcje powstały w ramach warsztatów, które zorganizowane zostały przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny oraz Ambasadę Wielkiej Brytanii w Polsce. Projekty koncepcyjne przygotowały pracownie Populous, Wood Bagot oraz KPF. Opracowane z tej okazji koncepcje posłużą do przygotowania finalnej wersji projektu. Była to już druga edycja warsztatów dla architektów. Podczas pierwszej edycji w czerwcu powstały koncepcyjne projekty przygotowane przez pracownie: Gimshaw, Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor,  Benoy i Pascall+Watson.

Pierwsza koncepcja architektów z biura Populous przewiduje budowę portu lotniczego, który będzie jak samodzielne miasto. Projektując Port Lotniczy Solidarność pracownia wykorzystała doświadczenie zebrane podczas pracy przy projekcie lotnisk Changi w Singapurze oraz de Gaulle’a w Paryżu.

Według tej koncepcji port lotniczy miałby mieć kilka poziomów. W najniższej części znajdzie się terminal stacji kolejowej – to w tym miejscu podróżni wysiadają z pociągu i rozpoczynają wizytację „miasta”. Hale odlotów i przylotów, salony business lounge znajdują się na najwyższych kondygnacjach. Środkowe piętra mają być częściowo otwarte na zewnątrz tworząc publiczną przestrzeń, która wizualnie nawiązywać ma do architektury Warszawy. Co ciekawe, według tej koncepcji w Centralnym Porcie Komunikacyjnym działać ma… basen!

Kolejną koncepcję przygotował zespół KPF. Architekci z tego biura pracowali między innymi przy planowaniu lotnisk w Abu Dhabi, Amsterdamie i Seulu. Ich koncepcja na pierwszym miejscu stawia komfort pasażerów. Architekci z biura KPF wychodzą z założenia, że odległość między centralną częścią lotniska a najbardziej oddalonymi bramkami nie może być zbyt duża. Optymalna lokalizacja bramek ma skrócić czas odpraw i ułatwić przesiadki.

Aby osiągnąć założone cele projektanci zaproponowali terminal w kształcie trójkąta. Większy w ramach pierwszego etapu budowy CPK, a drugi trójkątny terminal powstanie podczas ewentualnej rozbudowy portu w przyszłości. Terminal ma być połączony ze stacją kolejową linii dużych prędkości.

Biuro KPF ciekawie zaprezentowało wnętrze terminalu. Według biura ma to być przestronna przestrzeń pełna światła, hala ma posiadać przezroczysty dach, a na szczycie pojawią się pomarańczowe świetliki o nieregularnych kształtach. Pomarańczowe świetliki mają przywoływać na myśl bursztyn.

Ostatnią koncepcję przygotował zespół z biura Woods Bagot. Wizja tych architektów zakłada budowę lotniska przyszłości, które będzie gotowe na zmiany i łatwe w adaptacji przebudowy. Architekci przywołali tutaj przykład kontroli bezpieczeństwa, która w ich mniemaniu może się zmienić w ciągu kilku lat. Według nich pasażerowie mogliby być kontrolowani w ruchu, przechodząc na przykład przez główne wejście.

Aby maksymalnie przystosować terminal do możliwości, które pojawią się w przyszłości projektanci z biura Woods Bagot proponują budowę lotniska w koncepcji modułowej. Ich koncepcja zakłada, że w terminalu pojawią się sufity nawiązujące do wyglądu pni drzew i przywołujące na myśl las. Wokół portu rozcierać się będzie park ze ścieżkami do spacerów, do jazdy rowerem lub rolkach, a także ławki.