Zaledwie dwa lata, tyle pracownikom Budimex zajęła rewitalizacja i przebudowa budynku charakterystycznego budynku dworca PKS. Obiekt zmienił się w Centrum Komunikacyjne w Kielcach, które pod jednym dachem łączy komunikację miejską, międzymiastową i międzynarodową.
Oficjalne zakończenie budowy nastąpiło 27 sierpnia, 24 miesiące od podpisania umowy. Inwestorem modernizacji obiektu przy ul. Czarnowskiej 12 jest Zarząd Transportu Miejskiego. W efekcie prac powstał nowoczesny i funkcjonalny węzeł transportowy. Przebudowa całego obiektu pozwoliła na terenie dworca utworzyć nowe przestrzenie, dlatego obiekt posłuży również jako centrum spotkań i wydarzeń kulturalno-rozrywkowych.
Cieszymy się, że zrealizowaliśmy kolejną ważną inwestycję infrastrukturalną, która przyczyni się do zwiększenia komfortu podróżujących. Jak zawsze zadbaliśmy o wysoką jakość projektu oraz wykonaliśmy go z dbałością o każdy detal – mówi Dariusz Blocher, Prezes Zarządu, dyrektor generalny Budimeksu.
Sam obiekt stał się unikalny na skalę światową. Warto w tym miejscu podkreślić, że dworzec zachował swój oryginalny i niepowtarzalny charakter – dodaje Barbara Damian, Dyrektor ZTM Kielce.
Zachowanie oryginalnego wyglądu dworca było głównym zadaniem generalnego wykonawcy, który był odpowiedzialny za odnowienie gmachu, zachowując przy tym jego charakterystyczny kształt spodka. Budimex zadbał o detale historyczne – napis „dworzec” oraz kilka elementów świetlików dachowych zostało odwzorowanych i umieszczonych w ich pierwotnym miejscu. Oryginalne elementy przekazano do Muzeum „Polska na Kołach” w Busku Zdrój. W ramach projektu zrealizowano także wyburzenia, przebudowę systemu informacji dla pasażera i przebudowę istniejących peronów.
W całym obiekcie zostało ułożonych ponad 105 km kabli i przewodów oraz około 2700 sztuk opraw oświetleniowych, które posiadają sterowanie zależne od potrzeb obsługi pasażera, pory dnia czy natężenia ruchu pasażerskiego. Jednym z najnowocześniejszych rozwiązań są wbudowane w elewacje przyciemniające szyby elektrochromowe, każda o powierzchni około 9 mkw. Sprowadzono je specjalnie ze Stanów Zjednoczonych, a ich oprogramowanie pochodzi o szwajcarskiej firmy technologicznej – mówi Grzegorz Tomporowski, kierownik budowy CK w Kielcach.
Przy budowie Centrum każdego dnia pracowało średnio ponad 100 osób, a do realizacji inwestycji zaangażowano ponad 180 podwykonawców. Przez ostatnie miesiące były wykonywane prace wykończeniowe – zamontowano elementy dekoracyjne na zadaszeniach wszystkich poziomów dworca autobusowego, podłogi oraz obiekty małej architektury wewnątrz dworca i na placu przed budynkiem. Powierzchnia użytkowa obiektu wynosi 3 577 mkw.
Na terenie Centrum Komunikacyjnego powstała również multimedialna biblioteka – tzw. STREFA VR, która została wyposażona w 9 stanowisk z odpowiednio skonfigurowanymi urządzeniami m.in. konsolami do gier. Z atrakcji mogą skorzystać wszyscy pasażerowie dworca. Oprócz tego podróżujący mogą skorzystać z Mediateki, która jest filią Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kielcach. Multimedialna biblioteka to najnowocześniejsza tego typu placówka w regionie. Centrum Komunikacyjne to kluczowa inwestycja dla miasta, która w znacznej mierze przyczyni się do usprawnienia i upłynnienia ruchu pasażerskiego.
Charakterystyczny budynek dworca w Kielcach ma kształt kosmicznego spodka. Jego budowa rozpoczęła się w 1975 r. I zakończyła w 1984 r. Oryginalny budynek zaprojektował architekt Edward Modrzejewski. W 2013 r. budynek wpisano do rejestru zabytków.
Czytaj też: Kielce | Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Zabytek
źródło: Budimex