Dworzec kolejowy w Błoniu otwarty po przebudowie

To ponad stuletni budynek. Dworzec w Błoniu został otwarty dla podróżnych. Wcześniej przez nieco ponad rok trwały tu prace związane z przebudową budynku. Co dla podróżnych przygotowali kolejarze?

Stacja kolejowa w Błoniu zbudowana została w 1902 r. Znajduje się w województwie mazowieckim, na trasie łączącej Warszawę, Kutno i Poznań. Sam budynek dworca pochodzi z 1952 r. Przebudowę przeprowadzono z pomocą środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zbudowany na początku lat 50. XX wieku dworzec cechują elementy socrealizmu. Podczas prac renowacji poddano elewację budynku, który posiada skromne detale. Charakterystycznym elementem są ozdobne kraty okienne. Elewację pomalowano na kolor écru, a w dolnej części wykończono tynkiem kwarcowym na bazie żywicy, podobnie jak kolumny przy wejściu głównym do holu od strony peronów. Pasażerowie mogą teraz korzystać z nowych schodów od frontu oraz pochylni. Dodatkowo frontową część ozdobił podświetlony logotyp PKP S.A. oraz napis “dworzec kolejowy”. Kolejny napis – “Błonie” pojawił się od strony peronów. Całość oświetlono.

Zupełnie nowy standard czeka na podróżnych w środku. Przestrzeń obsługi pasażerów jest nowoczesna, ale nawiązuje do historii. Hol zaprojektowano w odcieniach bieli i szarości. Posadzkę wykonano z geometrycznych podziałów (to nawiązanie do pierwotnego wystroju dworca). Elementami historycznymi, które pozostawiono są blaty i okładziny ścienne wykonane z lastryko. Ustawiono tu też nowe ławki w kolorach białym i szarym oraz nowoczesne oświetlenie. Informację pasażerską zapewniono montując elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. W holu znajduje się też kasa biletowa Kolei Mazowieckich, toaleta oraz lokale przeznaczone pod handel. Co ciekawe, w zachodnim skrzydle budynku działa lecznica dla zwierząt.

Budynek PRZED remontem, fot. Andrzej Błaszczak, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0

Podczas przebudowy kolejarze zastosowali standardowe już dla nowych obiektów rozwiązania mające ułatwić poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami. Dodatkowo zamontowano energooszczędne oświetlenie, a na dachu umieszczono panele fotowoltaiczne.

Przebudowano również plac przed dworcem. Wydzielono miejsce na przystanek autobusowy oraz miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Postój taksówek i tak zwana strefa kiss&ride znalazły się bliżej budynku.

Inwestycja w Błoniu kosztowała łącznie 16,7 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych była firma SKB S.A. Dokumentację projektową dla inwestycji opracowała pracownia architektoniczna Demiurg Sp. z o.o. Sp. k. z Poznania.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Elewacja | Detal | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie

Tak budynek wyglądał w 2019 r.:


A tak PO remoncie: