Dworzec kolejowy w Tczewie był remontowany dwa lata. Budynek zyskał nowoczesne elementy i odnowioną elewację. Remont przeprowadzono tak, by oddać ducha oryginalnej konstrukcji. Czy się udało?

Oryginalną bryłę budynku z 1949 roku zaprojektował architekt Zygmunt Polatyński. Budynek czekał na remont od wielu lat. Teraz udało się przeprowadzić jego gruntowną modernizację. Wnętrze dworca nabrało jednorodnego wymiaru estetycznego. Przestrzeń obsługi podróżnych, w tym hol kasowy z naświetlami w górnej części, utrzymano w neutralnych kolorach, łącząc umiejętnie szarości z bielą. Zamontowano w nim minimalistyczne i nowocześnie prezentujące się oprawy oświetleniowe umiejscowione w kasetonowym stropie. Hol wyposażono również w metalowe ławki w kolorze grafitowym, gabloty z rozkładem jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz całkowicie nowy system informacji głosowej. W sąsiedztwie położonego centralnie holu zlokalizowano kasy biletowe, toalety oraz cztery lokale na wynajem. Z niego również dostaniemy się bezpośrednio do zabudowanej kładki prowadzącej na perony oraz do dzielnicy Zatorze. Nowością w holu dworca są schody ruchome, którymi pasażerowie mogą się przemieścić na poziom – 1, gdzie zlokalizowano niewielką poczekalnię, pasaż handlowy, komendę Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.

Dworzec kolejowy w Tczewie odzyskał historyczny blask, a jednocześnie stał się budynkiem bardziej nowoczesnym, dopasowanym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także zapewniający wyższy poziom bezpieczeństwa. Realizacja projektu była możliwa dzięki znaczącemu dofinansowaniu z Funduszy Europejskich oraz pieniędzy z budżetu państwa – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Dzięki przebudowie dworzec w Tczewie stał się bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. W budynku zamontowano nowe windy oraz drzwi automatyczne. Ponadto w posadzce przestrzeni ogólnodostępnych oraz najbliższym otoczeniu dworca ułożono specjalne ścieżki prowadzące. Nowością są również oznaczenia w alfabecie Braille’a, a także plany dotykowe dworca. Warto wspomnieć także o obniżonych okienkach kasowych ułatwiających obsługę podróżnych poruszających się na wózkach.

Usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami to niejedyne nowe rozwiązania na dworcu w Tczewie. Poprzez montaż nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych poprawiono bezpieczeństwo budynku oraz osób w nim przebywających. Z kolei dzięki wprowadzeniu energooszczędnego oświetlenia, zastosowaniu paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej” energii, ociepleniu budynku oraz wymianie stolarki okiennej i drzwiowej dworzec stał się bardziej przyjazny środowisku. W celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody zamontowano również system BMS (Building Management System) sterujący pracą instalacji i urządzeń na terenie obiektu.

W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nową nawierzchnię nawiązującą do istniejącej na placu przed budynkiem oraz uporządkowano tereny zielone. Przy południowej elewacji zlokalizowano stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów.

Łączny koszt przebudowy dworca w Tczewie to prawie 17,9 mln złotych brutto. Wykonawcą prac budowlanych była firma Poleko Budownictwo Sp. z o.o., natomiast dokumentację projektową opracowało Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o.

Czytaj też: Kolej | Cegła | Dworzec kolejowy | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie

źródło: PKP S.A.