Dworzec Łódź Kaliska zostanie przebudowany szybciej niż się spodziewano!

Dworzec Łódź Kaliska to niechlubna wizytówka Łodzi. Zniszczony, przestarzały i zaniedbany przez lata dworzec kolejowy nie spełniał podstawowych standardów, był niefunkcjonalny i po prostu brzydki. Miasto ogłosiło właśnie, że przebudowa dworca jest na ostatniej prostej, a same prace mogą ruszyć jeszcze przed wakacjami. Do poniedziałku firmy, które brały udział w przetargu, miały czas na złożenie ewentualnych odwołań. – Żadne nie wpłynęło – informują Polskie Koleje Państwowe. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, żeby spółka podpisała umowę z wykonawcą. Prace przy modernizacji niechlubnej wizytówki Łodzi mają ruszyć jeszcze przed wakacjami.

Przypomnijmy, że najkorzystniejszą ofertę na przebudowę dworca Łódź Kaliska złożyła firma SKB LDR z Warszawy. Kwota, za jaką wyremontuje główny budynek stacji, opiewa na prawie 60 mln zł. – Planujemy rozpoczęcie prac budowlanych w czerwcu tego roku – mówi Agnieszka Jurewicz z PKP S.A. Modernizacja potrwa 2 lata. Planowany termin zakończenia inwestycji to połowa 2025 r. Przez ten czas główny hol dworca zostanie zamknięty, a obsługa pasażerów przeniesie się do tymczasowych kontenerów, które zostaną ustawione w pobliżu tunelu prowadzącego do al. Unii Lubelskiej.

Niezależnie od planowanej przebudowy głównego budynku dworzec Łódź Kaliska cały czas się zmienia. PKP PLK wyremontowały już perony, a także wschodni wiadukt, z którego korzystają podmiejskie pociągi. Pasażerowie na pewno też zauważyli, że zniknął stary system informacji pasażerskiej, pamiętający jeszcze czasy PRL, popularny „pragotron”. Zastąpiły go nowoczesne wyświetlacze na peronach, dynamiczne rozkłady jazdy, a także system informacji głosowej. Na razie trwają jeszcze testy nowego systemu, ale już teraz znacznie ułatwia on korzystanie z drugiej co do wielkości łódzkiej stacji.

Dworzec Łódź Kaliska – postmodernistyczny budynek z 1993 roku

Dworzec Łódź Kaliska to postmodernistyczny budynek, który powstał pod koniec XX wieku w miejscu dawnej, historycznej konstrukcji. Pierwszą koncepcję obecnego budynku przygotował łódzki architekt Jan Gorgul, który chciał połączyć nowoczesne rozwiązania z historycznym duchem dworca. Budowa dworca ruszyła w 1987 roku, jednak pierwsza koncepcja Jana Gorgula została zmieniona i ostateczny wygląd budynku opracowali Marek Skurnóg i Wojciech Garszyński. Postmodernistyczny gmach otwarto w 1993 r.

Budynek jednak nie przypadł do gustu wszystkim mieszkańcom. Jego postmodernistyczne elementy budziły mieszane uczucia. Dziś jest jednym z niewielu dworców w Polsce zbudowanych w tej estetyce.

źródło: UM Łódź (https://lodz.pl/) / wizualizacje:  PKP S.A. (pkp.pl) / zdjęcia: Google Maps (https://www.google.pl/maps),  Łacheta, źródło: UM Łódź (https://lodz.pl/), zdjęcie wnętrze dworca w 2015 r., fot. Zorro2212, wikimedia.org, licencja CC 4.0 (wikimedia.org)

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Łódź | Metamorfoza | Ciekawostki | Elewacja | whiteMAD na Instagramie

Tak dworzec prezentuje się obecnie (stan: maj 2023 roku):