Dworzec w Opalenicy po przebudowie zakończonej na początku br. zyskał nowocześnie urządzoną przestrzeń obsługi podróżnych oraz poddaną renowacji elewację i otoczenie. W ramach inwestycji wdrożono też wiele rozwiązań technicznych, które sprawiły, że dworzec stał się ekologiczny, bezpieczny i komfortowy. Przebudowę zrealizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dworzec w Opalenicy powstał pod koniec XIX wieku. Pierwotnie budynek miał ceglaną elewację, lecz w czasach PRL przeszedł co najmniej kilka chaotycznych przebudów, które spowodowały, że budynek stracił swój dawny charakter. Dzieła zniszczenia dopełniła termomodernizacja z lat 90 XX w. i przeniesienie peronów kilkadziesiąt metrów od obiektu.
Dworzec przed remontem. Fot. Bialo-zielony, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
W tym roku zakończono kolejną, tym razem kompleksową przebudowę dworca według projektu poznańskiego biura DEMIURG. Powstał obiekt ogólnodostępny, ze wszech miar funkcjonalny i nowoczesny, w którym czuć duszę dawnego budynku. Odkrywki, które zostały wykonane przed rozpoczęciem procesu projektowego wskazywały, że obiekt przeszedł wiele przebudów które zostały wykonane bez poszanowania jego historii i charakteru. Z dawnego dworca została tylko bryła, przykryta styropianem pomalowanym na przypadkowe kolory. Budynek w zasadzie stracił cechy zabytkowości. Przywrócenie dawnej formy, wiązałoby się z wyburzeniem obiektu i jego odbudowaniem, dlatego podjęto decyzję, że przebudowa dworca będzie nawiązaniem do historii przy użyciu współczesnych środków wyrazu. Między innymi dlatego przywrócono zaburzoną osiowość okien, a współczesny detal, który pojawił się na elewacjach, odtwarza dawne proporcje. Głównym założeniem projektu było przede wszystkim dostosowanie dworca do obecnych standardów PKP.
Cały dworzec przystosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W projekcie skupiono się na likwidacji wszelkiego rodzaju barier architektonicznych i wdrożeniu usprawnień, takich jak m.in. automatycznie otwierające się drzwi, ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Ponadto pojawiły się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z niepełnosprawnościami i rodziców z dziećmi. Sercem dworca jest przestronna, przeszklona, otwierająca się zarówno na miasto jak i na tory przestrzeń obsługi podróżnych. Zawiera ona m.in. kasę oraz poczekalnię z ławkami, gablotami na rozkłady jazdy, elektronicznymi tablicami odjazdów i przyjazdów pociągów oraz nowoczesnym systemem informacji głosowej. Układ komunikacyjny zaprojektowano w taki sposób, aby z wnętrza było widać także, oddalone od gmachu, perony. Kieruje i naprowadza do nich przeszklony korytarz, usytuowany równolegle do torów. Przy dworcu pojawiła się również wiata rowerowa z 56 miejscami postojowymi. Jej forma inspirowana była budynkami pomocniczymi, które znajdowały się kiedyś w tym miejscu.
Dworzec w Opalenicy
Inwestor: PKP S.A.
Projektant: DEMIURG
Generalny wykonawca: Agrobex
Data realizacji: 2023
Zdjęcia: Maciej Lulko
Źródło: DEMIURG
Czytaj też: Architektura | Dworzec kolejowy | Elewacja | Kolej | Metamorfoza | Renowacja | Architektura w Polsce