Międzynarodowy konkurs architektoniczny ogłoszony został w marcu 2021 roku. Swoje koncepcje zgłosiły 33 zespoły. Dworzec kolejowy w Wilnie zaprojektuje pracownia architektoniczna Zaha Hadid Architects, która w konkursie zajęła I miejsce.

Plan zakłada przebudowę wileńskiego dworca kolejowego, placu dworcowego oraz otaczających terenów. Spośród 33 koncepcji jury zdecydowało, że najlepsza była koncepcja „Green connect” przygotowana przez pracownię „Zaha Hadid Architects”.

Pracujemy, by cała dzielnica dworcowa – w tym dworzec kolejowy, autobusowy, terminal transportu publicznego oraz cały plac – spełniała kryteria tworzonego obecnie Wilna: była zieloną, wygodną i inspirującą. Miasto już inwestuje w okoliczne przestrzenie, gotowe jest jeszcze więcej zainwestować w plac, ulice oraz ich nowe – bardziej wygodne i zielone – oblicze. Mam nadzieję, że zespół najlepszego pomysłu będzie w stanie tak rozwinąć swą ideę, by odpowiedziała na wszystkie pojawiające się dotychczas pytania oraz będzie w stanie zrealizować swój pomysł zgodnie ze stawianymi przez Wilno najwyższymi wymaganiami jakościowymi – powiedział mer Wilna Remigijus Šimašius.

Litewscy kolejarze chcą, by nowy dworzec kolejowy był nie tylko miejscem do kupowania biletów i czekania na pociąg. Dworzec ma być obiektem, który będzie chętnie odwiedzany przez mieszkańców i zaoferuje im atrakcyjne miejsce do wypoczynku.

Koncepcja „Green Connect” biura Zahy Hadid zakłada, że przebudowany dworzec stanie się nowoczesną platformą łączącą nie tylko miasto z innymi ośrodkami, ale poszczególne dzielnice Wilna – projekt największy nacisk kładzie na rozwój ścieżek dla pieszych i rowerzystów.

Przedstawiony przez nich pomysł tworzy unikalny, rozpoznawalny, posiadający odpowiedni stosunek z kontekstem wizerunek nowego terminalu dworcowego, kształtuje wysokiej jakości system przestrzeni publicznych i poprzez niego zapewnia ważne więzi między Nowym Światem (Naujininkai), Nowym Miastem (Naujamiestis) i Starym Miastem. Ponadto stwarza możliwość konwersji terenów produkcyjnych kompleksu kolejowego i okolicznych terenów, dobrze łączy rozwiązania funkcjonalne i estetyczne. Wiadomo, to tylko pierwotna idea, jednak na pewno może być rozwijana i doprecyzowana – mówi Mindaugas Pakalnis, główny architekt Wilna.
Dworzec w Wilnie

Architekci z pracowni Zahy Hadid zaproponowali budowę ogromnego zadaszenia, które z jednej strony będzie pełnić funkcję hali dworca, a z drugiej będzie swego rodzaju mostem położonym nad torami ze ścieżkami dla pieszych i rowerzystów. Istniejący obecnie parking przed dworcem zniknie – auta będą parkować pod ziemią, a na powierzchni powstanie otwarty plac. Całość wyróżniają charakterystyczne dla twórczości Zahy Hadid zakrzywienia i obłości.

W konkursie na projekt dworca pojawił się też polski akcent. III miejsce zajęła koncepcja autorstwa SBS Engineering Group. Organizatorem konkursu jest litewski przewoźnik kolejowy Lietuvos Geležinkeliai,
zarządzająca krajową siecią kolejową spółka „LTG Infra“ oraz samorząd miasta Wilna.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Litwa  | Zaha Hadid | whiteMAD na Instagramie

źródło: https://vilniusconnect.lt