Pantone to amerykańska firma znana na całym świecie za sprawą słynnych wzorników kolorów. Co roku eksperci firmy prognozują, który kolor w danym roku będzie uznany za najbardziej „na czasie”. W 2024 roku jest nim brzoskwiniowy odcień “peach fuzz”, który fabryka AS Ćmielów wykorzystała do przygotowania wyjątkowych produktów z ćmielowskiej porcelany. Figurki i przedmioty AS Ćmielów często są przedmiotem obrotu kolekcjonerskiego. Ich wyjątkowość wiążę się z krótkością serii, a co za tym idzie – niedostępnością. Tak jest też tym razem.
Instytut Pantone wybiera “kolor roku” od ponad dwudziestu lat. Tym razem wybór amerykańskich ekspertów od kolorów padł na soczysty “peach fuzz”. Podobnie jak w ubiegłym roku, Fabryka Porcelany AS Ćmielów postanowiła wykorzystać go, aby stworzyć specjalną kolekcję. Jak zaznaczają twórcy ćmielowskiej porcelany, sama prezentacja “koloru” to jedno z najbardziej oczekiwanych wydarzeń w świecie mody i designu. Stąd od ubiegłego roku specjalnie tworzone kolekcje właśnie w “najbardziej kultowym” kolorze roku. W 2023 roku była to “viva magenta” i w tym kolorze po raz pierwszy stworzono porcelanowe produkty.
Jak mówi Katarzyna Rij, porcelanowe produkty w najbardziej „modnym” kolorze według Pantone, stają się nie lada gratką dla kolekcjonerów.
Dzięki temu, że AS Ćmielów co roku wypuszcza kilka przedmiotów w kolorze roku Pantone, stają się one przedmiotem pożądania kolekcjonerskiego. Jak wiemy, każda kolekcja ma pewien klucz. Teraz to właśnie „kolor roku” może stać się nowym kryterium kolekcjonerskim. Do tej pory było to głównie nazwisko artysty lub tematyka figurek – mówi Katarzyna Rij, znawczyni ćmielowskiej porcelany, a zarazem marszandka i kuratorka wystaw.
“Radość” i “Irys”
W tym roku, tuż po ogłoszeniu najbardziej popularnego koloru, ponownie przystąpiono do przygotowania kolekcji porcelany. W soczystym “peach fuzz” wyprodukowano kultowy wazon „Radość” (wedle projektu z lat 60. XX wieku), który w tym wariancie kolorystycznym wnosi wiele radości i optymizmu do wnętrz.
Stworzono także filiżankę “Irys” (projektu Adama Spały), z której można skosztować chociażby… brzoskwiniowej herbaty. Smakuje ona na pewno luksusowo, zwłaszcza że filiżanka ta jest ręcznie dekorowana 24-karatowym płynnym złotem.
“Sayako” nawiązująca do wzornictwa sprzed lat
Kolekcję uzupełnia figurka “Sayako”. Inspiracją do jej stworzenia w 2005 roku była postać Sayako Kurody (wcześniej wysokiej księżniczki na cesarskim dworze). Właśnie wtedy opuściła pałac cesarski wychodząc za Yoshiki Kurodę – urzędnika miejskiego i osobę niezwiązaną z dworem. Teraz ma swoją figurkę i to w “kolorze roku”.
Jak opisuje Katarzyna Rij, projektantka tej właśnie figurki, projekt ukazuje piękną, zgrabną kobietę, z bardzo charakterystyczną dla byłej księżniczki grzywką.
Model nawiązuje do wzornictwa z lat 60. XX wieku – charakteryzującego się uproszczonymi bryłami, podkreślonymi jedynie kolorem, gdzie ważna rolę odgrywała nie tylko sama forma, ale także zaprojektowana do niej dekoracja – mówi Katarzyna Rij.
Tylko teraz
Każda filiżanka, figurka i wazon, podobnie jak inne produkty z fabryki AS Ćmielów, są wytwarzane ręcznie z najwyższej jakości porcelany i ręcznie malowane. Filiżanki zdobione są specjalnie przygotowaną farbą ceramiczną, która następnie wybierana jest przez malarki w charakterystyczne kropki na czarkach oraz spodeczkach. Dopiero wtedy zdobienie utrwalane jest w wysokiej temperaturze.
Ile kosztuje limitowana kolekcja? Wazon Radość kosztuje 549 zł, figurka Sayako 649 zł, a filiżanka Irys 579 zł.
Warto podkreślić, że produkty w wariancie kolorystycznym “peach fuzz” są produkowane i sprzedawane tylko w 2024 roku. Można je kupić w Fabryce Porcelany AS Ćmielów, Galerii van Rij w Krakowie (ul. Morsztynowska 1) oraz on-line. Więcej ciekawych historii na temat współczesnego oblicza oraz historii ćmielowskiej porcelany można poznać odwiedzając Żywe Muzeum Porcelany w Ćmielowie, a także wspomnianą Galerię van Rij w Krakowie. Jest ona prowadzona przez Katarzynę Rij.
źródło: AS Ćmielów
Czytaj też: Ceramika | Ciekawostki | Naczynia | Pantone | whiteMAD na Instagramie