GUNIA Project – rękodzieło inspirowane kulturą etniczną Ukrainy

GUNIA Project to ukraińska marka wyjątkowych artykułów wyposażenia wnętrz i akcesoriów, skupiająca się głównie na rękodziele. Marka od 2019 roku jest ambasadorem kultury ukraińskiej. Wszystko zaczęło się od wolontariatu w Honczarskim Muzeum Ukrainy, a dziś marka tworzy miejsca reprezentujące Ukrainę na całym świecie.

Wszystkie przedmioty wyróżniają się elementami czerpiącymi z tradycyjnej ukraińskiej kultury etnicznej. Przy każdej kolekcji założycielki marki Maria Gavryliuk i Natasza Kamenska przeprowadzają badania etnograficzne i wykorzystują pracę wielu rzemieślników, aby osiągnąć doskonały efekt.


 

Wróćmy do samego początku. Maria Gavryliuk i Natasha Kamenska pracowały w branży modowej na długo przed rozpoczęciem swojej przygody z GUNIA Project. Po wielu latach w branży dziewczyny poczuły potrzebę tworzenia rzeczy, które mają naprawdę sens i swoją historię. Powinny budzić trwałe emocje i być przekazywane kolejnym pokoleniom.

Pierwszą pozycją marki było tradycyjne futro z guni huculskiej, tkane w wiejskiej chacie w Karpatach. Gunia to tradycyjne futro huculskie wykonane ze strzyżonej owczej wełny. Maria i Natasza wybrały się w podróż, aby zagłębić się w kulturę ukraińską i poznać proces tworzenia guni. Kobiety dostosowały oryginalny projekt do współczesnych trendów, zachowując jego charakter.
Marka zajmuje się produkcją autentycznych dekoracji, ceramiki, wyrobów ze szkła, drewna i winorośli, a także unikatowych elementów garderoby i dodatków, które są ponadczasowe, ale jednocześnie aktualne i modne. Projekt GUNIA interpretuje estetykę różnych epok historycznych. Znakiem rozpoznawczym marki jest ręcznie robiona ceramika, która jest niepowtarzalna, uzupełniona autentycznymi wzorami i specjalnym designem. Założyciele marki odnajdują i jednoczą najbardziej doświadczonych rzemieślników z całego kraju, aby kontynuować ukraińską tradycję ceramiki.

Marka jest dobrze znana na Ukrainie ze względu na jakość i niepowtarzalność produktów. Przyzwyczailiśmy się postrzegać historię jako coś dawno zapomnianego, ale GUNIA dała nowe życie rzemiosłu i dziedzictwu. Rozkochała Ukrainę w niezwykłych dziełach sztuki, muzeach i folklorze. Wojna zaburzyła nieco działanie firmy, ale właścicielki się nie poddały. Zaczęły tworzyć biżuterię. Do stworzenia pierwszej kolekcji biżuterii twórczynie marki poszukiwały zwierząt totemicznych z kultury ukraińskiej. Wszystkie elementy wykonane są ze srebra ze złoceniami czy perłami.

Historia projektu GUNIA jest niesamowitym znakiem ukraińskiej siły, ponieważ w ciągu ostatnich kilku miesięcy delikatna ceramika była tworzona i ręcznie malowana w ciemności z górnymi światłami, generatorami i świecami. Projekt GUNIA kontynuuje swój rozwój, aby osiągnąć główny cel — opowiedzieć światu o ukraińskiej kulturze i dziedzictwie historycznym. Marka stara się opowiedzieć wyjątkową historię Ukrainy. Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski również często wybiera markę jako prezenty prezentujące kulturę Ukrainy na międzynarodowych misjach dyplomatycznych. Designerskie produkty GUNIA zostały oficjalnie zaprezentowane Papieżowi, Cesarzowi Japonii oraz innym przedstawicielom różnych krajów świata.

Źródło: guniaproject.com (facebook, instagram)

Zobacz też: Ceramika | Naczynia | Gadżety | Ukraina  | Rzeźba