Jest urokliwy. Dworzec kolejowy w Jastrzębiu otwarty po remoncie

Przyciąga wzrok charakterystyczną, historyczną bryłą, a poza tym jest nowoczesny i komfortowy. Dworzec w Jastrzębiu, który ma już 105 lat, po gruntownej przebudowie został otwarty dla podróżnych.

Inwestycja była realizowana w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej pochodzący z 1917 roku dworzec i jego najbliższe otoczenie przeszły kompleksową przebudowę. Dawny wygląd odzyskały elewacja pomalowana na bladoszary kolor z jasnymi detalami architektonicznymi, a także jasnobrązowa stolarka okienna i drzwiowa. Ciekawostką w architekturze dworca jest wykusz od strony peronów i loggia z ażurową balustradą, natomiast nowością są podświetlane napisy z nazwą stacji i napisem dworzec kolejowy.

Przebudowa zmieniła również wnętrze budynku. Jest ono na wskroś nowoczesne, utrzymane w jasnej kolorystyce. W holu, który jest jednocześnie poczekalnią, podróżni znajdą ławki, kosze, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Na parterze mieszczą się również toalety oraz niewielkie pomieszczenie na wynajem. Piętro budynku przeznaczono na pomieszczenia techniczne.

Unia Europejska konsekwentnie wspiera rozwój ekologicznego transportu zbiorowego w Polsce, a podróż pociągiem z Jastrzębia zaczyna się właśnie na dworcu. Dlatego duża część bezzwrotnego wsparcia Unii Europejskiej już od 2004 roku współfinansuje modernizacje dworców i przystanków w całej Polsce. Wierzę, że gruntownie zmodernizowany historyczny dworzec w Jastrzębiu, zachęci jeszcze większe grono mieszkańców do porzucenia samochodów na rzecz podróży pociągiem. Równolegle – również wspierana przez UE-  modernizacja linii kolejowej do Radomia, Warszawy, czy też Skarżyska-Kamiennej i Kielc, umożliwi przewoźnikom stworzenie atrakcyjnej oferty opartej o skrócone czasy przejazdów – mówi Angela Martinez Sarasola, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.


Dzięki inwestycji dworzec stał się przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami oraz bezpieczny. Zlikwidowano bariery architektoniczne i wprowadzono szereg nowych rozwiązań ułatwiającym korzystanie z niego tej grupie podróżnych. Wśród nich m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące. Poprawiło się bezpieczeństwo w budynku, jak i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.

Dworzec jest również bardziej przyjazny środowisku. W budynku i jego otoczeniu zamontowano energooszczędne oświetlenie. Zredukowano również straty ciepła poprzez wymianę okien i drzwi, a także wprowadzono szereg innych pomniejszych działań. Za pracę urządzeń i instalacji w budynku odpowiada system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System), który optymalizuje również zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.

Dzięki inwestycji zmieniło się również najbliższe otoczenie budynku. Wyburzono budynki gospodarcze.  Powstały nowe chodniki, droga dojazdowa oraz miejsca parkingowe (w tym stanowiska dla osób z niepełnosprawnościami), a także strefa kiss&ride. W sąsiedztwie dworca uporządkowano również zieleń, a także zamontowano nowe ławki, kosze oraz wybudowano wiatę rowerową, która pomieści około ośmiu jednośladów – czytamy w komunikacie PKP S.A.

Przebudowa dworca Jastrząb kosztowała nieco ponad 8 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic. Generalnym wykonawcą prac budowlanych była firma Krobel Sp. z o.o. ze Starachowic.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Elewacja | Renowacja | Detal | whiteMAD na Instagramie