Kolorowe instalacje Izabeli Bołoz ozdobiły dziedziniec Hôtel-Dieu w Paryżu

Wystawa z pracami polskiej projektantki została otwarta na dziedzińcu paryskiego szpitala Hôtel-Dieu. Instalacje Izabeli Bołoz powstały z inicjatywy agencji kreatywnej Manifesto we współpracy z paryskim scenografem Cyrilem Delhomme. Studio Boloz zaprojektowało wystawę przypominającą historię szpitala i przedstawiającą, jak miejsce zmieniało się przez lata. 

Hôtel-Dieu, pierwszy i zarazem najstarszy szpital położony w centrum Paryża, na Île de la Cité, czyli jednej z dwóch naturalnych wysp na Sekwanie, w sąsiedztwie słynnej katedry Notre-Dame, to dzisiaj bardzo ważne miejsce dla mieszkańców stolicy Francji. Przez wieki obiekt architektoniczny opierał się nie tylko zmieniającemu się krajobrazowi miasta, ale także dynamicznie zmieniającej się roli w służbie zdrowia. Mimo licznych metamorfoz – rozbudowy, rekonstrukcji, zniszczeń wywołanych pożarem i wreszcie upływowi czasu – niezmiennie, po dziś dzień stanowi ostoję dla tych, którzy w najtrudniejszych chwilach poszukują pomocy i wsparcia. Wraz z upływem czasu Hôtel-Dieu adaptował się również do potrzeb zmieniającego się społeczeństwa i postępów naukowych. Dziś, zachowując swoje lecznicze funkcje, szpital jest także ważnym hubem badań medycznych i domem dla nowoczesnych start-upów, które kształtują przyszłość medycyny.

Historia miejsca i położenie stały się inspiracją do stworzenia Wystawy – Mediacji, swego rodzaju zaproszeniem do wejścia w interakcje z przestrzenią, historią i funkcją Hôtel-Dieu.  Zgodnie z wizją Cyrila Delhomme, Studio Boloz stworzyło nowoczesne, kolorowe, modułowe elementy, które kontrastują z monumentalną architekturą budynku, przyciągając uwagę przechodniów.

Cyril Delhomme znał moje prace z wcześniejszych realizacji, między innymi w Eindhoven. Bardzo spodobał mu się system łączenia modułów naszej kolekcji Intersections i ich potencjał – komentuje Izabela Bołoz, autorka instalacji.

Izabela Bołoz

Geometryczne, kontrastowe moduły, które można interpretować zarówno jako elementy do siedzenia, kontemplacji, jak i wysokie stoliki, mają na celu podkreślenie wyjątkowości miejsca, pobudzenie ciekawości odwiedzających i zaproszenie ich do interakcji. Każdy z elementów zawiera w swojej budowie tablice informacyjne, które opowiadają bogatą historię miejsca.

Każda z kompozycji wyróżnia się unikatowym kształtem i dedykowaną funkcją. Cyril kładł nacisk na bogatą treść informacyjną, która miałaby być zawarta w obiektach, podczas gdy dla nas kluczowe było artystyczne ujęcie kompozycji. Początkowo sugerowaliśmy regularne rozmieszczenie modułów ekspozycyjnych w górnej części, pomiędzy kolumnami – miejsce to szczególnie nas urzekło – jak i w dolnej, pod schodami. Cyril dążył do nadania ekspozycji dynamiki, dlatego moduły, choć w części ustawione regularnie, w pewnych sekcjach zostały subtelnie przekształcone – opowiada Izabela Bołoz.

Mediacja przestrzenna i kulturowa

Historia ewolucji Hôtel-Dieu zaczyna się już w holu wejściowym, gdzie odwiedzających wita seria symbolicznych ilustracji, łączących przeszłość, teraźniejszość i przyszłość tego wyjątkowego miejsca. Co więcej, kolorowe grafiki nawiązują do witraży pobliskiej katedry Notre-Dame, łącząc w harmonijny sposób oba te ikoniczne obiekty Paryża w jednym, głęboko spójnym doświadczeniu.

Użytkowość i interakcja z człowiekiem odgrywa bardzo ważna rolę w moich projektach. I w tym przypadku udało się połączyć wizualność z funkcjonalnością, jednocześnie zachęcając użytkowników do indywidualnej interpretacji. Chociaż większość wystaw plenerowych ma charakter statyczny, w moich projektach łączę aspekt informacyjny z interaktywnością. Dzięki temu przestrzenie wystawowe służą nie tylko kontemplacji, ale także odpoczynkowi, relaksowi czy nawet zabawie – dodaje założycielka Studia Boloz.

Instalacja w dziedzińcu Hôtel-Dieu jest dedykowana wszystkim użytkownikom tego miejsca: personelowi, pacjentom, opiekunom oraz start-upom z sektora innowacji i zdrowia. Inauguracja wystawy zaplanowana jest na weekend 16/17 września. W te dni Hôtel-Dieu będzie otwarty dla zwiedzających w godzinach 10:00-18:00. Dodatkowo, o godzinach 15:00 i 16:30 przewidziano zwiedzanie obiektu z przewodnikiem, który przybliży historię szpitala. Wystawa pozostanie otwarta przez 2 lata.

Scenografia: Cyril Delhomme

Wystawa plenerowa: Studio Boloz, zespół w składzie: Izabela Bołoz, Natalia Kamińska

Projekt graficzny / ilustracje: Maison Solide

Koncepcja, koordynacja i produkcja: Manifesto

Projekt opracowany i sfinansowany przez APHP i Novaxia

źródło: studio BOLOZ (boloz.eu/pl)

Czytaj też: Polscy projektanci | Meble | Meble miejskie | Sztuka | Ciekawostki | Detal | whiteMAD na Instagramie