Koniec szpetnych reklam. W Gdyni przyjęto uchwałę krajobrazową

Uchwałę krajobrazową przyjęli radni podczas sesji Rady Miasta Gdyni 30 sierpnia. To zestaw przepisów, dzięki którym urzędnicy zyskali konkretne narzędzia do walki z nielegalnymi reklamami i szyldowym chaosem.

Zdjęcia, które publikujemy, pokazuję wizualizację zmian. Na potrzeby informacji o uchwale krajobrazowej wizualizację przygotowało Biuro Plastyka Miasta Gdyni. Jednak wkrótce takich zdjęć PRZED i PO może być zdecydowanie więcej. Przyjęta uchwałą krajobrazowa wskazuje, na jakich zasadach można umieszczać reklamy w Gdyni. W przepisach są też opisane elementy małej architektury oraz poruszona została kwestia ogrodzeń. W efekcie w ciągu kilku lat zmienić ma się wygląd całego miasta, od historycznych części, przez dzielnice mieszkaniowe, obszary dla przemysłu aż po tereny rekreacyjne.

Projekt był szeroko konsultowany. Omawialiśmy go wewnętrznie w strukturach urzędu i jednostek miejskich, z przedstawicielami branży reklamowej, galerii handlowych, dyskontów oraz przedstawicielami zarządców nieruchomości oraz podmiotów sieciowych międzynarodowych. Zebrane w tym okresie uwagi uformowały obecny kształt projektu uchwały krajobrazowej, który był wyłożony do wglądu od 4 maja do 8 czerwca br. – informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Dzięki przepisom mieszkańcy Gdyni zyskają uporządkowane przestrzenie. Uchwała krajobrazowa zakłada ujednolicenie małej architektury na ulicach i placach oraz określa ich stylistykę – kształt, kolor, rozmiar i standard jakościowy. W przepisach znalazły się też kwestie dotyczące paczkomatów. Radni dają przedsiębiorcom 12 miesięcy, aby przez ten czas dostosowali nośniki reklamowe i elementy małej architektury do nowych zasad.


Podobne przepisy z powodzeniem obowiązują już w Gdańsku, Poznaniu czy Krakowie. Dzięki nim urzędnicy zyskali narzędzia, dzięki którym mogą kształtować wygląd miasta. Mieszkańcy Gdyni już nie zobaczą bilbordów na kółkach. Przepisy zakazują umieszczania reklam na nośnikach, które nie są związane z gruntem – w tym przyczep samochodowych z reklamami.

Uchwała krajobrazowa dzieli Gdynię na dwa obszary. W pierwszej strefy wskazano tereny szczególnie ważne ze względu na walory krajobrazowe, historyczne i przestrzenne, dla których obowiązują dodatkowe obostrzenia. W drugiej strefie wprowadzono zasady porządkujące przestrzeń poprzez ograniczenie ilości informacji wizualnej, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania.

Urzędnicy wskazują, że przyjmując uchwałę krajobrazową nie występują przeciwko przedsiębiorcom, ale chcą poprawić estetykę całego miasta, czego pozytywne efekty mają odczuć wszyscy.

Każdy ma prawo do szyldu w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, dlatego określono w uchwale szczegółowe zasady i warunki ich sytuowania. Największy chaos wizualny tworzy niekontrolowana i wszechobecna reklama zewnętrzna, dlatego szczególnie ona wymaga czytelnych i sprawiedliwych regulacji ją porządkujących. Reklama nie jest jedyną informacją wizualną w przestrzeni miejskiej. Mamy też informacje drogowe, system identyfikacji miejskiej, tablice informacyjne wymagane innymi przepisami. Dlatego projekt uchwały dopuszcza szeroki wachlarz narzędzi reklamowych, lecz na wyraźnie opracowanych zasadach – wyjaśnia Jacek Piątek, kierownik Biura Plastyka Miasta Gdyni.

fot. Biuro Plastyka Miasta Gdyni

źródło: UM Gdynia (www.gdynia.pl)

Czytaj też: Gdynia | Miasto | Ciekawostki | Wydarzenia  | Archialert | Polecane | whiteMAD na Instagramie