Kultowe meble Vitra “ubrane” w tkaniny Levi’s

Są niekwestionowanymi ikonami designu. Meble Vitra można oglądać w muzeach i galeriach sztuki na całym świecie. W ramach nietypowej akcji “Icons Re/Outfitted” wybrani projektanci przeprojektowali używane meble Vitra korzystając ze skrawków materiału denim Levi’s. W ten sposób stare przedmioty zyskały nowe życie i wróciły w wielkim stylu!

Nietypowe meble można zobaczyć podczas wystawy “Icons Re/Outfitted”, która trwa od 21 do 29 października w specjalnej przestrzeni dawnego warsztatu stolarskiego w ramach Dutch Design Week w Eindhoven. Wydarzenie organizują The Visionary Lab, Vitra oraz marka Levi’s, które do współpracy zaprosiły wybranych projektantów mody oraz designerów. Ich zadaniem było przeprojektowanie używanych krzeseł Vitra z wykorzystaniem pochodzących z recyklingu tkanin. Projektanci wykorzystali denim Levi’s i pokazali, jak wielki potencjał tkwi w upcyklingu.

Projekt jest odpowiedzią na problem rosnącej ilości odpadów tekstylnych. Organizatorzy chcą szerzyć świadomość społeczeństwa i zachęcić nas do odpowiedzialnego korzystania z posiadanych już przedmiotów. Dowodem tego, jak w kreatywny sposób dać starym meblom nowe życie są zebrane na wystawie obiekty. Projektanci przekształcili kultowe meble Vitra, w tym między innymi krzesła takich postaci jak Charles & Ray Eames, Verner Panton czy George Nelson. Co ważne, projektanci pracowali nie z nowymi, ale z używanymi meblami. Efektem ich pracy jest seria krzeseł ozdobionych (również używanym) denimem od marki Levi’s, która w tym roku obchodzi 150. rocznicę modelu swoich kultowych jeansów 501.

Design dla zrównoważonej przyszłości

Swoje designerskie krzesła zaprojektowali artyści z całego świata, wśród nich są Nkwo Onwuka, Hannah Brabon, Kelly Konings, Tim Dekkers, Sophie Cagniart, Barbara Polderman, Sarmite Polakova i Norman Monsanto. Artyści tworzyli korzystając z przeróżnych technik. Można tu wskazać cyfrowe tkanie 3D, sięganie po biotekstylia czy filc denimowy z recyklingu, który pochodzi z odpowiedzialnej społecznie fabryki i-did. Jednak największą wartością jest ich ręczna praca, która pozwoliła stworzyć dzieła sztuki.

Naszą misją jest przedefiniowanie pojęcia odpadów i ujawnienie piękna ukrytego w nieoczekiwanych miejscach. Jesteśmy niezmiernie dumni z realizacji tego artystycznego projektu – tłumaczy zespół studio The Visionary Lab, które zajmuje się tworzeniem nowych rzeczy z odpadów tekstylnych.

Wystawa “Icons Re/Outfitted” uświadamia, jak ogromny potencjał tkwi w denimie i możliwości jego ponownego wykorzystania. Używane materiały nie są odpadem, ale surowcem, który pozwala stworzyć coś nowego, minimalizując straty dla środowiska naturalnego.

Jesteśmy podekscytowani tą artystyczną eksploracją cyrkularnego designu. Icons Re/Outfitted zaowocowało unikalnymi elementami, które w kreatywny sposób pokazują, jak można zastosować zasady projektowania cyrkularnego i innowacyjne techniki w celu zminimalizowania ilości odpadów – dodaje Torsten Stadles, Regional Leader Benelux & France marki Vitra.

Nowe życie denim Levi’s

Łącząc słynny design Vitra i używane tkaniny Levi’s artyści stworzyli nowe przedmioty, które zachęcają nas do kreatywnego spojrzenia na stare materiały i w szczególności jeans. – Cieszymy się, że możemy być częścią Icons Re/Outfitted, które nie tylko promuje innowacje i rzemiosło, ale także pokazuje, jak można przedłużyć żywotność naszych tekstyliów dzięki innowacyjnym metodom projektowania – powiedział Anit Van Eynde, wiceprezes ds. marketingu i BX w Europie Północnej w Levi Strauss & Co. Jakie projekty stworzyli artyści? Popatrzcie!

The Coconut Chair Re/Outfitted

Koncepcja: The Visionary Lab
Artysta: Tim Dekkers
Krzesło: używane krzesło Coconut Chair, George Nelson, Vitra
Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi’s
Produkcja filcu denimowego: i-did

Oryginalne krzesło Coconut Chair dla marki Vitra zaprojektował George Nelson. Teraz jego denimową interpretację stworzył Tim Dekkers. Holenderski projektant działa na pograniczu mody i sztuki. W swojej pracy często eksperymentuje z naturalnymi materiałami, a w szczególności z paprociami, korą i kryształami.

Krzesło, które zaprojektował zdaje się być kawałkiem lasu. Dekkers zastosował wzór cięcia bez odpadów i stworzył ozdoby o organicznych kształtach. Ozdoby wykonane są z filcu jeansowego Levi’s, które pozyskano z wspomnianego już zakładu “i-did”. Mebel wygląda jakby był porośnięty mchem. Intensywne barwy udało się osiągnąć stosując naturalny barwnik z kurkumy. Całość wieńczą detale w postaci biodegradowalnych kryształów pochodzących z organicznej uprawy.


The Panton Chair Re/Outfitted 

Koncepcja: The Visionary Lab
Artysta: Sarmite Polakova
Krzesło: używane krzesło Panton Chair, Verner Panton, Vitra
Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi’s
Przetworzony denim: i-did

To ulubiony mebel naszej redakcji z tego zestawienia. The Panton Chair zaprojektował Verner Panton. Jego upcyklingowaną wersję przygotowała łotewska projektantka Sarmite Polakova, która słynie z eksperymentalnego podejścia do projektowanych przedmiotów. Projektantka otoczyła krzesło biowłókniną, wykonaną ze zużytego denimu. To lekki i wytrzymały surowiec, którego wygląd przypomina zamsz. Polakova szczelnie otuliła krzesło tkaniną, która rozszerza się w dolej części i rozciąga poza obrys krzesła tworząc swego rodzaju dywan. Prawdziwe dzieło sztuki. Brawo!


The Belleville Chair Re/Outfitted

Koncepcja: The Visionary Lab
Artysta: Barbara Polderman
Krzesło: używane krzesło Belleville Chair, Bouroullec, Vitra
Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi’s

Wygląda dziwnie? I dobrze! Belleville Chair zaprojektował duet Ronan & Erwan Bouroullec. Na zdjęciach poniżej widać jednak nową wersję krzesła, którą przygotowała Barbara Polderman. Artystka słynie z tworzenia rzeźb ozdabianymi skrawkami tkanin. Podobnie potraktowała krzesło Belleville, którego każdy element szczelnie otoczyła dżinsem. W centralnej części umieściła kobiecą sylwetkę również ubraną w jeans. Bohaterka rzeźby siedzi na krześle w nietypowej pozycji, przez co przyciąga wzrok i zachęca widzów do refleksji nad rolą, jaką każdy z nas może odegrać w tworzeniu świata przyjaznego środowisku.


The Amoebe Chair Re/Outfitted

Koncepcja: The Visionary Lab
Artysta: Nkwo Onwuka
Krzesło: używane krzesło Amoebe Chair, Verner Panton, Vitra
Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi’s

Amoebe to fotel, który zaprojektował Verner Panton w 1970 roku. Ikoną designu zajęła się Nkwo Onwuka, projektantka mody pochodząca z Nigerii. Artystka ma na swoim koncie kolekcje, które projektowała korzystając z resztek tkanin, dlatego nie dziwi nas jej udział w projekcie “Icons Re/Outfitted”.

Liczący ponad 50 lat fotel zyskał zupełnie nowy wygląd. Zamiast minimalistycznej, jednokolorowej bryły mamy tutaj do czynienia z meblem, którego forma przypomina tron. Artystka ozdobiła fotel w charakterystyczny dla swojej twórczości sposób. Powierzchnię mebla zajęły fragmenty jeansów Levi’s, które znaleziono w sklepach z używaną odzieżą w nigeryjskim mieście Lagos. Dodatkowo projektantka na powierzchni mebla umieściła dżinsowe koraliki i frędzle z sizalu. Wszystkie elementy zostały rozmieszczone symetrycznie.


The Plywood Group LCW Chair Re/Outfitted

Koncepcja: The Visionary Lab
Artysta: Sophie Cagniart
Krzesło: używane krzesło Plywood Group LCW Chair, Charles & Ray
Eames, Vitra
Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi’s

Francuska projektantka Sophie Cagniart w swojej twórczości udowadnia, jak wdzięcznym materiałem jest denim. Na jej Instagramie znaleźć można zdjęcia spodni, bluzek, marynarek i toreb, które uszyła z małych fragmentów. Jej projekty łączą elementy vintage z nowoczesnym designem. Chcąc uczcić 150. rocznicę powstania dżinsów Levi’s 501 projektantka ozdobiła używane krzesło Plywood Group LCW Chair autorstwa Charlesa i Ray Eamesów fragmentami kultowych “pięćsetjedynek”. Do stworzenia krzesła artystka wykorzystała tradycyjne, japońskie techniki haftu takie jak sashiko i boro. Rzemieślniczy kunszt dobrze widać na zdjęciach detali.


The Wire Chair Re/Outfitted

Koncepcja: The Visionary Lab
Artysta: Hannah Brabon
Krzesło: używane krzesło Wire Chairs, Charles & Ray Eames, Vitra
Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi’s

Oryginalny projekt krzesła Wire pochodzi z 1951 r. Charles & Ray Eames zaprojektowali nowoczesny mebel, którego siedzisko i oparcie wykonane zostało z siatki. Po ponad siedemdziesięciu latach młoda projektantka Hannah Brabon przygotowała jego inną odsłonę. Londyńska projektantka swoje kolekcje tworzy z dżinsowych ścinek. Krzesło Wire w jej interpretacji stało się instalacją artystyczną. Brabon korzystając z różnych technik pokryła krzesło wieloma warstwami tkanin. Każdy fragment został ręcznie zszyty i wpleciony w siatkę mebla. Dobór kolorystyczny nie był dziełem przypadku. Jedno z krzeseł bazuje na barwionych na ciemno tkaninach, drugie utrzymane jest w jasnej tonacji.


The Eames Shell Chair DSW Re/Outfitted

Koncepcja: The Visionary Lab
Artysta: Norman Monsanto, Kelly Konings
Krzesło: używane krzesło Shell Chair DSW by Charles & Ray Eames from Vitra
Materiał: Denim i przędza wycofana ze sprzedaży od Levi’s

Krzesło Eames Shell to jedno z najbardziej ikonicznych siedzisk w portfolio Vitra. Jego projekt był na tyle uniwersalny, że z biegiem lat zaczęto w nim wymieniać poszczególne elementy, by odpowiedzieć na nowe potrzeby. Zamiast tradycyjnych nóg można kupić wersję z bujanymi nogami i wybierać pośród różnych wariantów oparcia.

W niestandardowy sposób krzesło potraktował Norman Monsanto, który jest architektem. Holender przekształcił krzesło w rzeźbiarskie arcydzieło. Mebel został “zatopiony” w pniu drzewa oliwnego co stanowi odwołanie do drzewa jako pierwotnej formy siedziska. Atutem jest zabieg wizualny w postaci “grzybów”, które wykonane zostały z denimu i naniesione zarówno na krzesło jak i kłodę. W ten sposób architekt zespolił to, co jest dziełem rąk człowieka z tym, co stworzyła natura.


Eames Lounge Chair Re/Outfitted

Koncepcja: The Visionary Lab
Artysta: Kelly Konings
Krzesło: używane i zdekonstruował krzesło Eames Lounge Chair, Vitra
Materiał: przędza wycofana ze sprzedaży od Levi’s

Lounge Chair marki Vitra to bez wątpienia jeden z najbardziej kultowych mebli w historii światowego wzornictwa. Zaprojektowali go Charles & Ray Eames już w 1956 r. Mimo upływu lat mebel do dziś jest zdobi wnętrza nowych mieszkań i domów, i można go zobaczyć na okładkach wnętrzarskich magazynów.

W ramach projektu “Icons Re/Outfitted” szwedzka projektantka modowa Kelly Konings pokryła mebel tkaniną z drugiej ręki – to wycofana ze sprzedaży przędza od Levi’s. Artystka specjalizuje się w technikach tkania 3D, a ubrania które projektuje nie generują odpadów, dlatego skrupulatnie wykorzystała każdy skrawek dostępnej tkaniny. Kelly Konings stworzyła iluzję dziur oraz zadbała o efekt postarzania. Dodatkowo wykorzystała specjalną technikę tkania, dzięki której bez sięgania po wybielacze osiągnęła efekt gradientu od niebieskiego do niemal czystej bieli.

źródło: materiały prasowe

Czytaj też: Meble | Sztuka | Wydarzenia  | Moda | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie

Artykuł sponsorowany.