Lajkonik kontra smog? Czemu nie! Nowy krakowski mural każdego dnia oczyści krakowskie powietrze ze spalin, które emituje 17 samochodów. Znajdą się na nim dwie, znane nie tylko mieszkańcom stolicy Małopolski, postaci – lajkonik i smok wawelski. Inicjatorem akcji jest marka Lajkonik. Malowidło, które od połowy maja podziwiać można przy Bulwarze Wołyńskim, stworzyła ekipa Murale Zooteka, oraz artyści Impas i Mehes.
To, że Kraków zmaga się ze smogiem to nie legenda, a realny problem mieszkańców stolicy Małopolski. Zanieczyszczone powietrze nie tylko negatywnie wpływa na ich zdrowie, ale i utrudnia cieszenie się pięknem miasta np. podczas spacerów. Dlatego tak ważne są działania, których celem jest podniesienie jakości życia mieszkańców i walka ze smogiem. Tej wiosny i lata staną do niej postaci znane każdemu, kto interesuje się krakowskimi legendami – lajkonik i smok wawelski. Ich wizerunki pojawiły się na muralu, który powstał przy Bulwarze Wołyńskim w okolicy Zakola Wisły.
– Lajkonik jest częścią krakowskiej historii. Jednak wyzwania współczesności są dla nas tak samo ważne jak tradycja. Postanowiliśmy więc wykorzystać znane wszystkim krakowskie legendy do walki z niezwykle realnym problemem, jakim jest smog. Dzięki właściwościom farb użytych do stworzenia muralu przyczynimy się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w mieście. Przez nadchodzące miesiące lajkonik i smok wawelski będą nie tylko cieszyć mieszkańców swoim wyglądem, ale także oczyszczać powietrze tak, jakby to zrobił las o powierzchni 80 m² – mówi Małgorzata Stojanowska-Szulejko, Kierownik ds. Marki Lajkonik.
Mural znajduje się niedaleko Forum Przestrzenie, miejsca szczególnego dla krakowskiego Street Artu. Za kreację i stworzenie malowidła odpowiedzialna jest ekipa Murale Zooteka oraz artyści Impas i Mehes. Mieszkańcy miasta i przyjeżdżający do Krakowa turyści mogą od połowy maja podziwiać ciekawe malowidło, które jest hołdem dla krakowskich tradycji oraz związanych z nią postaci. Dodatkową właściwością dzieła jest oczyszczanie powietrza w malowniczej i często odwiedzanej przez mieszkańców części Krakowa.
Stworzenie muralu nie jest jedyną prośrodowiskową inicjatywą marki Lajkonik. Wyrazem jej świadomego podejścia do środowiska naturalnego jest certyfikat FSC® (kod licencji: FSC-C136325) przyznany Lajkonikowi już w 2017 roku. Certyfikacji podlegały opakowania kartonowe wykorzystywane przez markę. The Forest Stewardship Council® (FSC®) to organizacja not-for-profit o zasięgu globalnym, zajmująca się promowaniem odpowiedzialnej gospodarki leśnej na całym świecie. FSC określa normy w oparciu o ustalone zasady odpowiedzialnej gospodarki leśnej przy wsparciu interesariuszy środowiskowych, społecznych i gospodarczych. Oznacza to również, że odpowiedzialna produkcja odbywa się w całym łańcuchu dostaw kartonów, czyli zarówno na etapie pozyskiwania surowca, jego obróbki, transportu, pakowania, oraz sprzedaży.
Z fabryki Lajkonika w podkrakowskiej Skawinie rocznie wysyłanych jest prawie 40 milionów sztuk kartonowych opakowań pochodzących z dobrze zarządzanych lasów posiadających certyfikat FSC, innych kontrolowanych źródeł oraz surowców z recyklingu, w ten sposób przyczyniamy się do zrównoważonego gospodarowania zasobami leśnymi świata.
Czytaj też: Ekologia | Grafika | Murale | Kraków | whiteMAD na Instagramie |
Lajkonik kontra smog
Producent: Fundacja Silva Rerum
Autor koncepcji: Tomasz Kubik
Scenariusz: Tomasz Kubik & Sylwia Wojtas
Zdjęcia: Piotr Poręba
Animacje: Tomasz Planta
Montaż: Piotr Poręba
Artyści: Jerzy „Imp2k” Rojkowski, Konrad „Mehes” Kowal