Kolekcję „Międzyzmysłowość ubioru” stworzyła Manuela Korecka, absolwentka Akademii Sztuki w Szczecinie. Projektantka studiowała na wydziale Wzornictwa, a promotorem jej pracy była mgr Iga Węglińska.

Zamiarem dyplomantki było podjęcie próby interakcji z odbiorcą oraz poruszenie problematyki szeroko pojętej unifikacji w modzie. Projektantka przygotowała sześć sylwetek. Jej kolekcja porusza zagadnienia zmysłów wzroku i dotyku, a inspiracją do jej powstania stały się szeroko pojęte uniformy, między innymi mundur, uniform roboczy i garnitur. Sposób oddziaływania ubioru, tkanin i form na człowieka – zarówno widza jak i użytkownika. Kolekcja zahacza o zagadnienia widzenia przestrzennego i centralnego, analizuje pojęcie kamuflażu i metameryzmu.

W kolekcji zostały wykorzystane materiały o różnorodnej strukturze oddziaływujące na zmysły odbiorcy takie jak wełna, skóra naturalna, tkaniny sportowe. Szczególnym elementem kolekcji jest formowana przestrzennie skóra, która oddziałuje jednocześnie na oba zmysły, tworząc przestrzenną iluzję dla oka i wpływając na doznania dotykowe odbiorcy.Międzyzmysłowość ubioru

Sylwetki balansują pomiędzy pojęciem uniformu i antyuniformu. Elementem łączącym oba zagadnienia – unifikacji i zmysłów, jest kamuflaż który, pojawia się w kolekcji i sposobie prezentacji ubiorów. Kolekcja została zaprojektowana z myślą o przestrzeni miejskiej.

Kolekcja „Międzyzmysłowość ubioru” jest obecnie prezentowana w ramach wystawy DESIGN 32. Najlepsze Dyplomy Projektowe Akademii Sztuk Pięknych w Rondzie Sztuki w Katowicach. Wystawa będzie otwarta do 20 lipca 2021 roku.

Czytaj też: Ciekawostki | Kolekcja | Edytorial | whiteMAD na Instagramie

fot. Tom Warabida, źródło: Manuela Korecka