“Nasze domy są wyrazem naszego ja”. Rozmawiamy z projektantem marki Samsung

Z biegiem lat zmienił się gust klientów w kwestii urządzeń AGD i RTV. Oprócz funkcjonalności i jakości zwracamy uwagę na ich wygląd. Urządzeń takich nie trzeba już maskować czy ukrywać przed wzrokiem. Dobrze zaprojektowane przedmioty mogą zdobić wnętrze, czego dowodem jest linia lodówek Bespoke, dzięki której można dopasować wygląd urządzenia do wyglądu kuchni. O tym, jak wygląda praca projektanta w firmie Samsung opowiedział Bu HM, główny projektant Samsung Electronics.

Kamil Białas: Sprzęt gospodarstwa domowego w coraz większym stopniu stanowi element dekoracji wnętrz. Nie ma potrzeby chowania go przed wzrokiem gości, wręcz przeciwnie. Jakie wartości wyznaje pan jako projektant wnętrz w swojej pracy? Co chciałby Pan osiągnąć?

MH Bu: Nasze domy są wyrazem naszego „ja” – od dekoracji i mebli aż po urządzenia gospodarstwa domowego. Jednak w wielu przypadkach obiekty te projektowane są w sposób standardowy. To dlatego w Samsung chcieliśmy na nowo zdefiniować rolę, jaką sprzęt AGD odgrywa w domu, zarówno pod względem wyglądu, jak i użyteczności. Wymagało to stworzenia zupełnie nowej linii urządzeń pozwalającej klientom na wyrażenie własnego stylu we wnętrzu, a także umożliwiającej lepsze wykorzystanie inteligentnych rozwiązań i oferującej bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego i całej planety rozwiązania. W ten sposób w roku 2019 powstała linia Bespoke.

Urządzenia z tej serii zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami minimalistycznej filozofii projektowej Flat Style, u podstaw której leży teoria, że proste, czyste linie i równe powierzchnie idealnie wpisują się w stylistykę nowoczesnych wnętrz. Zgodnie z tym założeniem frontowe powierzchnie można dopasowywać do indywidualnych potrzeb i oczekiwań, a dzięki stale powiększającej się gamie kolorów i rodzajów wykończenia urządzenia mogą naprawdę ewoluować.

Urządzenia spełniające indywidualne wymagania użytkowników były niegdyś uznawane za nieopłacalne dla rynku masowego. Ich posiadanie wiązało się bowiem z ogromną inwestycją finansową, przez co konsumenci kupujący elementy na zamówienie musieli być świadomi tego, że nie będą mogli ich tak szybko znowu wymienić. Filozofia projektowa linii Bespoke wykracza jednak poza kolory i wykończenie. Modułowość i personalizacja jest tym, co wyróżnia ją na rynku. Dzięki temu sprzęt może się zmieniać na przestrzeni miesięcy czy lat.

Dzięki personalizowanym urządzeniom Bespoke konsumenci nie muszą wymieniać całego domowego sprzętu, jeśli zamarzy im się zmiana. Urządzenia z linii Bespoke zostały zaprojektowane tak, aby dopasować się do ich potrzeb – i to zarówno pod względem wyglądu, rozmiaru, jak i swoich funkcji. Wierzymy, że dzięki swojej funkcjonalności i inteligentnym rozwiązaniom connected living, nasze produkty inspirują do tworzenia spersonalizowanych wnętrz, które odzwierciedlają styl życia użytkowników na całym świecie.

MH Bu, lider zespołu projektowego, Samsung Electronics

Stoi pan na czele zespołu projektowego w firmie Samsung. Skąd czerpie pan inspiracje do projektów nowych urządzeń?

Przedmioty, którymi otaczamy się w domu, stanowią coś więcej niż tylko zbiór rzeczy – są naszą wizytówką, pokazują kim jesteśmy. Osobiście czerpię inspirację z mojego własnego życia, inspirują mnie moi najbliżsi. Na swoim przykładzie dostrzegam korzyści, jakie niesie ze sobą personalizowana domowa przestrzeń. Staram się kwestionować znane mi punkty widzenia, projektując urządzenia Samsung, które pomagają ludziom przekształcać funkcjonalne wnętrza w przestrzenie będące przedłużeniem ich samych.

Twórcza eksploracja nowych pomysłów, które wnoszą dużo radości i z których rodzą się innowacje, stanowi nieodłączny element rozwoju linii Bespoke. Stale poszukujemy do współpracy artystów, aby móc oferować nowe oraz inspirujące rozwiązania. Kolaboracje z artystami z różnych dziedzin stanowią zawsze bardzo wartościowe doświadczenie, gdyż dzięki ich nieszablonowemu spojrzeniu możemy na nowo definiować pojęcie designu we wnętrzach na całym świecie.

Czy, tworząc rodzinę produktów pod marką Bespoke, myślał pan sobie: „Tak, chciałbym mieć dom wyposażony w produkty z linii Bespoke”? Czy odnosi pan te koncepcje do siebie?

Jak pokazują zmieniające się trendy, czas uniwersalnych przestrzeni należy do przeszłości – jest to także coś, czego sam doświadczyłem. Dla mnie najważniejsze jest stworzenie idealnej przestrzeni do życia, która pozwoli wyrazić siebie, a jednocześnie wyposażona będzie w urządzenia domowe pomagające uprościć codzienne obowiązki. Taka jest właśnie filozofia, której hołdujemy w Samsung – dopasowywanie do potrzeb użytkownika, w miarę jak jego styl życia ewoluuje i staje się coraz bardziej zróżnicowany, to istota naszych działań. Dla przykładu: lodówki z linii Bespoke można spersonalizować tak, aby idealnie pasowały do kuchni urządzonych w różnym stylu. Także zestawiając ze sobą różne moduły klienci mogą uzyskać dokładnie taką lodówkę Bespoke, która odpowiada ich potrzebom w zakresie stylu życia, nawyków żywieniowych, wielkości rodziny czy po prostu funkcjonalności.

Lodówki Bespoke można personalizować. Czy gusta klientów różnią się w zależności od regionu? Czy zauważa pan różnice pomiędzy rynkiem europejskim, azjatyckim a południowoamerykańskim?

Czy to Europa, Azja czy Ameryka Południowa, standardy piękna klientów są względne. Indywidualne doświadczenia i warunki kulturowe mogą wpływać na wizję danej osoby, jeśli chodzi o wizualny efekt. To dlatego tworząc serię Bespoke traktowaliśmy urządzenia jako czysty nośnik do zaprojektowania, za pomocą którego użytkownik może wyrazić swoją osobowość i tym samym przemienić produkty w funkcjonalne, domowe dzieła sztuki.

Produkty z serii Bespoke posiadają czyste linie, płaskie powierzchnie i są minimalistyczne. Pełni to dwie funkcje: po pierwsze pozwala w łatwy sposób zintegrować urządzenia z szeroką gamą innych produktów i nowoczesnymi wnętrzami. Po drugie, dzięki temu urządzenia mogą zmieniać się tak, jak zmieniają są gusta naszych klientów.

Na wczesnym etapie, przy wyborze kolorystyki i materiałów doradzają profesjonaliści, uwzględniając także miejsce użytkowania danego sprzętu w domu. Z czasem, gdy zorientowaliśmy się, że design Bespoke będzie ewoluować, zaczęliśmy aktywnie poszukiwać nowych źródeł inspiracji.

Dokładne analizy badań pozwalają nam odkrywać preferencje konsumentów. Współpracujemy również z projektantami z różnych dziedzin i słuchamy głosów użytkowników.

Zwracamy również szczególną uwagę na zmieniające się trendy, na przykład jeśli chodzi o materiały wykorzystywane na szeroką skalę czy wzornictwo. W całym tym procesie otwartość i umiejętność obserwacji jest niezbędna dla ustalenia kierunku, w jakim zmierza design nowych produktów.

Co zmieni się bardziej w niedalekiej przyszłości: design czy technologie? Jak istotne są ekologiczne rozwiązania?

Unikatowy design i zaawansowane technologie są najważniejsze, jeśli chodzi o możliwość dostarczania klientom spersonalizowanych doświadczeń. W Samsung sprawiamy, że tradycyjne urządzenia domowe służą także jako  środek do wyrażenia siebie we wnętrzu. Stale wprowadzamy innowacje  oferując klientom urządzenia oraz rozwiązania bazujące na osiągnięciach nowoczesnych technologii, które sprawiają, że domowe życie zyskuje bardziej osobisty charakter i staje się wygodniejsze.

Obecnie konsumenci poszukują unikatowych doświadczeń cyfrowych, które łączą w sobie wygodę i personalizację, dlatego skoncentrowaliśmy się na dostarczaniu produktów i usług, które stawiając ich w centrum uwagi lepiej spełniają podkładane w nich oczekiwania. Naszym celem jest pełne wykorzystanie możliwości wynikających z połączenia inteligentnych urządzeń w ramach domowego ekosystemu, które ułatwia i optymalizuje wykonywanie codziennych czynności. W ten sposób zintegrowaliśmy aplikację SmartThings w różnych kategoriach produktowych firmy Samsung tak, aby zapewnić scentralizowaną i zintegrowaną kontrolę nad urządzeniami gospodarstwa domowego.

Zależy nam także na tym, aby urządzenia w domu były maksymalnie wydajne – zapewniając korzyści dla domu i dbając o stan planety. Najważniejsze w tym procesie jest to, aby projektować produkty, które będą trwałe, a ich jakość jak najwyższa, tak by w perspektywie długoterminowej dostarczały klientom maksymalnych korzyści. Na przykład silnik Digital Inverter w pralkach i suszarkach czy kompresor Digital Inverter w lodówkach objęte są najdłuższą 20-letnią gwarancją, jaką oferuje Samsung, aby klienci mieli pewność, że w najbliższym czasie nie czeka ich wymiana urządzenia.

Dodatkowo, aby ułatwić konsumentom podejmowanie ekologicznych decyzji, nasze urządzenia o wysokiej wydajności energetycznej łączą się z aplikacją SmartThings. Dzięki usłudze SmartThings Energy klienci mogą m.in. monitorować dane na temat zużycia energii przez urządzenia domowe w czasie rzeczywistym i mieć nad nim większą kontrolę. Technologie te, jak i inne rozwiązania stawiają na pierwszym miejscu zrównoważony rozwój, a my z przyjemnością będziemy udostępniać kolejne ekologiczne rozwiązania w przyszłości.

źródło: materiały własne, Samsung

Czytaj też: Kuchnia | Detal | Technologia | Minimalizm | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie