Kolejarze oficjalnie otworzyli dworzec kolejowy w Pomiechówku. To nowość bo wcześniej pasażerowie mogli korzystać wyłącznie z małej poczekalni, którą rozebrano kilka lat temu.
Pomiechówek to wieś leżąca w województwie mazowieckim, w powiecie nowodworskim. Biegnie tu linia kolejowa, która łączy Warszawę z Gdańskiem. Teraz mieszkańcy zyskali nowoczesny obiekt, w którym mogą komfortowo poczekać na rozpoczęcie podróży.
Dworzec w Pomiechówku ma kubistyczną formę z charakterystycznie ściętym dachem. Kolejarze zbudowali go w formule indywidualnego Innowacyjnego Dworca Systemowego. To minimalistyczna bryła, którą zdobi elewacja wykonana z szarej cegły i szkła. Dominantą budynku jest wieża z wielkoformatowym i podświetlonym zegarem.
Zadaszenie budynku posiada kształt prostokąta, który w południowej części, w miejscu, gdzie znajduje się otwarta poczekalnia z ławkami i siedziskami, przechodzi w romb. Pod zadaszeniem ukryto też przestrzeń obsługi podróżnych i strefę komercyjną. Pierwsza zlokalizowana bliżej wieży zegarowej jest praktycznie w całości przeszklona. Mieści się w niej szaro-biały hol pełniący funkcję poczekalni. Jest tu wszystko, co niezbędne dla podróżnych: ciemnoszare i ergonomiczne ławki, zegar, gabloty z rozkładem jazdy pociągów i elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Tuż obok zlokalizowano specjalną poczekalnie dla rodziców z dziećmi, w której umieszczono zabawki i gry. Dla podróżnych jest też toaleta.
W części pasażerskiej dworca umieszczono boks kasowy oraz toalety. Wszystkie pomieszczenia dworca są klimatyzowane. Naprzeciwko części pasażerskiej zlokalizowano część komercyjną składającą się z trzech lokali o powierzchni od 34 m kw. do 88,5 m kw.
Nowy dworzec jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Jest pozbawiony barier architektonicznych, a dodatkowo wprowadzono w nim usprawnienia takie jak ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe oraz zachowano kontrastową kolorystykę wnętrz. Wysokość blatu przy kasie biletowej przystosowano do obsługi osób poruszających się na wózkach.
Budynek charakteryzują też ekologiczne rozwiązania. Oprócz energooszczędnego i w pełni zautomatyzowanego oświetlenia, pomp ciepła do ogrzewania budynku, a także systemu BMS (Building Management System) odpowiadającego za nadzór nad pracą urządzeń i optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody, wdrożono też kilka innych systemów, w tym m. in. odzysku wody deszczowej, która po oczyszczeniu będzie używana do spłukiwania dworcowych toalet.
Przed budynkiem dworca ułożono nową nawierzchnię, ustawiono kwietniki oraz zdrój uliczny, którego kształt przypomina nieco literę „S”. Ze zdroju korzystać mogą również psy – w jego dolnej części znajduje się poidełko. Budowa nowego dworca kosztowała 11,7 mln zł. Wykonawcą prac była firma Torpol S.A, a za projekt odpowiadają architekci z PKP S.A.
Czytaj też: Kolej | Dworzec kolejowy | Cegła | Minimalizm | whiteMAD na Instagramie
źródło: PKP S.A.