Nowy przystanek kolejowy w Krakowie z blachy falistej. Miało być inaczej?

Jego budowa jeszcze trwa. W Krakowie powstaje przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki. Jego budowę zapowiedziano już w 2017 roku. Pokazano wtedy wizualizacje, na których widać transparentne ściany i zadaszenie przystanku. Jednak zamiast przezroczystego tworzywa pojawiła się blacha falista.

To duża inwestycja warta blisko miliard złotych. W Krakowie trwa przebudowa linii kolejowej w centrum miasta. Pracami objęty jest odcinek od Krakowa Głównego do Krakowa Płaszowa. Budowana jest między innymi druga para torów, dzięki czemu zwiększy się przepustowość tego odcinka, a w mieście i regionie będzie mógł funkcjonować system kolei aglomeracyjnej.

Tuż obok przystanku tramwajowego Hala Targowa budowany jest nowy przystanek kolejowy – Kraków Grzegórzki. Jego wygląd budzi jednak kontrowersje bo zamiast transparentnej przesłony i zadaszenia na przystanku pojawił się kilkusetmetrowy ciąg z blachy falistej.

Kolejarze tłumaczą, że nie jest to docelowy wygląd przystanku. Po krytyce internautów na fanpage “Kraków po kolei” na Facebooku pojawiło się oświadczenie:

Szanowni Państwo w związku z licznymi komentarzami informujemy, że widoczna na zdjęciach blacha to wewnętrzna część konstrukcji wiaty, która docelowo nie będzie widoczna. Zarówno od strony peronu jak i od strony zewnętrznej przystanek będzie miał inną elewację. Prosimy o cierpliwość – będziemy na bieżąco publikować tutaj postępy prac budowlanych.

Tak przystanek wyglądał na wizualizacji opublikowanej w 2017 roku:

wizualizacja z 2017 roku

Jednak wydaje się, że przezroczyste ściany pozostaną już tylko pamiątką na wizualizacjach. Dlaczego tak się stało?

Zadanie realizowane jest w formule „Projektuj i buduj”, na podstawie projektów wykonawczych przygotowanych wcześniej przez inwestora. Cała dokumentacja projektowa, w tym wygląd i budowa przystanku, jego kolorystyka i wyposażenie, była przedmiotem uzgodnień m.in. z małopolskim wojewódzkim konserwatorem zabytków oraz opiniowana przez plastyka miasta Krakowa. Wykonawca na etapie realizacji wprowadził zmiany w kolorystyce niektórych elementów wykończenia przystanku, które również zostały pozytywnie zaopiniowane przez plastyka miasta Krakowa – czytamy wypowiedź Piotra Hamarnika z PKP PLK, którą opublikowała Gazeta Krakowska.

W sumie przystanek Kraków Grzegórzki będzie miał dwa perony. Pierwsze pociągi zaczną zabierać stąd pasażerów w przyszłym roku.

Czytaj też: Archialert | Kolej | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie

fot. PKP PLK