Kolejarze zapowiadają początek prac, dzięki którym dworzec kolejowy w Pucku będzie wyglądać jak nowy. Z fasady budynku zniknie tynk, dzięki czemu odsłonięta zostanie ceglana elewacja.
Dworzec w Pucku zbudowany został w 1928 roku. Pierwszą widoczną zmianą po przebudowie dworca będzie wygląd elewacji. Odzyska ona swój historyczny ceglany wygląd. Renowacji poddane zostaną wykonane z cegły łukowate nadproża umiejscowione nad oknami i drzwiami. Na wzór historycznych odtworzone zostaną także okna i drzwi. Na elewacji od strony miasta zaprojektowano również zegar, a poniżej niego podświetlany, przestrzenny napis „dworzec kolejowy”. Nową, aluminiowo-szklaną fasadę zyska również, znajdująca się od południowej strony przybudówka, czyli dawny magazyn ekspedycji. Całość uzyskanego w ten sposób efektu estetycznego podkreśli nowa iluminacja.
Na parterze historycznego dworca znajdzie się przestrzeń obsługi podróżnych składająca się z holu, poczekalni sezonowej, toalet oraz pomieszczeń kas biletowych. Wykończenie holu i poczekalni zaprojektowano w sposób nowoczesny i utrzymano w odcieniach bieli i szarości z nawiązaniem do ceglanej elewacji dworca w detalu ścian. Ciekawie zaprojektowano oświetlenie wnętrza w formie podwieszanych na linkach kwadratowych lamp zbudowanych z pasków LED. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone ponadto w ergonomiczne ławki, kosze na śmieci, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz gabloty ścienne na rozkłady jazdy. Na parterze przewidziano również pomieszczenia dla jednej ze spółek kolejowych oraz prawie dwustumetrowy lokal na wynajem. Tego rodzaju powierzchnie znajdą się również na piętrze historycznego budynku.
Jednym z celów inwestycji jest dostosowanie budynku i jego otoczenia do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz eliminacja barier architektonicznych. Nowymi elementami, ułatwiającym przemieszczanie się w jego przestrzeni osobom niewidomym i niedowidzącym, będą ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe z planem dworca. Dodatkowo dużym atutem dla osób z dysfunkcjami wzroku będzie również kontrastowa kolorystyka wnętrz. W projekcie przebudowy zaplanowano również wprowadzenie przy okienkach kas biletowych urządzeń wzmacniających sygnał aparatów słuchowych, obniżenie blatów umożliwiające obsługę osób na wózkach, a także przystosowanie toalet.
Przebudowa dworca zakłada również wprowadzenie rozwiązań, dzięki którym stanie się on bardziej przyjazny środowisku i bezpieczny. Budynek zostanie ocieplony, a nowa stolarka o wysokich współczynnikach termoizolacyjności przyczyni się do ograniczenia strat energii cieplnej. Ponadto, w obiekcie, co jest standardem przy inwestycjach prowadzonych przez PKP S.A., zaprojektowano nowoczesne, energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Dworzec planuje się wyposażyć w system BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami, dzięki czemu możliwe będzie ograniczenie zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Dzięki montażowi nowoczesnych systemów – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – poprawi się bezpieczeństwo podróżnych i mienia.
Metamorfozę przejdzie również najbliższe otoczenie dworca. Oprócz standardu, którym jest ułożenie nowej nawierzchni oraz wprowadzenie elementów małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie), od strony północnej elewacji zaplanowano budowę zadaszonej wiaty rowerowej. Ciekawostką jest również zostawienie niewielkiego placu pomiędzy dworcem a wiatą, gdzie możliwe będzie ustawienie food trucków w sezonie letnim.
Łączny koszt przebudowy dworca w Pucku to prawie 11 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., wykonawcą robót konsorcjum firm PBE ELBUD GDAŃSK S.A. i Modanta Sp. z o.o. z Zielonki, a projekt przebudowy dworca przygotowała pracownia architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy oraz BiARCHITEKCI Sp. z o.o. z Gdańska. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku.
Czytaj też: Kolej | Dworzec kolejowy | Zabytek | Renowacja | whiteMAD na Instagramie
źródło: PKP S.A.