Polka zaprojektowała sklep ALESSI. To projekt dyplomowy

W ramach projektu “Into Pureness” Monika Stankiewicz zaprojektowała sklep ALESSI w Mediolanie. Swoją koncepcję przygotowała podczas studiów magisterskich z projektowania wnętrz w Instytucie Marangoni w tym samym mieście.

Monika Stankiewicz przygotowała swój projekt we współpracy z projektantem Magnusem Gustafssonem i marką ALESSI. Celem była modernizacja i udoskonalenie flagowego sklepu ALESSI, który znajduje się przy ulicy A. Manzoni 14 w Mediolanie. To atrakcyjna lokalizacja w centrum miasta.

Analizując produkty marki i jej identyfikację wizualną studentka znalazła trzy główne cechy, które w jej odczuciu najlepiej prezentują ducha marki. Są zabawne, eleganckie i ponadczasowe. Swój projekt określiła nazwą Into Pureness i stara się odkrywać to, co najczystsze, najprostsze i najbardziej wyrafinowane.

Główną inspiracją dla tej koncepcji jest biofilia, czyli jedność z naturą, którą przekazała przez zastosowanie organicznych kształtów i tekstury. Kolejną inspiracją dla tej koncepcji są nieschematyczne kształty ALESSI. – Chciałam przenieść do projektu niektóre krzywizny i fałdy, które możemy zobaczyć w produktach marki – tłumaczy Monika Stankiewicz.

Projekt wyróżnia ograniczona paleta barw. Projektantka zdecydowała się na pracę z naturalnymi barwami, odcieniami szarości i kolorach ziemi, nadając przestrzeni spokojnego i miękkiego wyglądu. W kwestii materiałów podzieliła je na dwie grupy. Jedna składa się z materiałów błyszczących i odblaskowych, gdzie pomieszała różne rodzaje metali i luster, a kolejna składa się z materiałów nieprzezroczystych z bardziej naturalnym wyglądem i teksturami przypominającymi naturę.

Postanowiłam podzielić sklep na 4 główne obszary, pierwszy z przodu będzie stanowić przestrzeń ekspozycyjną, przygotowaną na wydarzenia lub premiery produktów. Środek sklepu będzie w 100 proc. poświęcony ekspozycji różnych produktów natomiast na końcu sklepu postanowiłam zlokalizować kasę i strefę kawową. Wreszcie przylegający pokój byłby pokojem zanurzeniowym, w którym dzięki światłu i projekcji klient mógłby cieszyć się całkowitym zanurzeniem się w świecie ALESSI – dodaje autorka projektu.

Wnętrze wyróżniają łuki, fałszywe ściany i wbudowane półki. Wszystkie łączą organiczne kształty. Wrażenie robi też sufit, który raz jest falisty i wykończony stalą nierdzewną z listwą świateł, następnie przechodzi do świetlistej wiszącej lampy w centralnym punkcie sklepu i kończy się w pokoju immersyjnym, gdzie zwisają z niego paski materiałowe.


Przemyślane rozwiązanie projektantka wykorzystała w kwestii ekspozycji produktów. Wybrała cztery główne rodziny, którymi były Coffee Collection, Cucina & Tavolo, Home Collection oraz Wine & Bar. Kolekcję kaw umieściła w tylnej części sklepu, gdzie powstać ma kawiarnia. W przestrzeni wystawienniczej zlokalizowała rodzinę Wine & Bar, a centralną część sklepu podzieliła na dwie części. Środkowa przestrzeń przeznaczona jest na produkty z serii Cucina & Tavolo. Kolekcja HOME umieszczona została w przestrzeni najbliżej drzwi.

Architekturę potraktowałam jako tło dla wystawy. Z tego powodu zaproponowałam wnętrze jasne i delikatne, ciekawe i niezwykłe, ale tym samym spokojne i spójne, takie, które będzie podążało za równowagą z produktami ALESSI – dodaje autorka projektu.

Sposobem na podkreślenie ekspozycji i stworzenie atmosfery we wnętrzu było połączenie różnych rodzajów oświetlenia. Wyróżniła przede wszystkim oświetlenie funkcjonalne – akcentujące ekspozycje i ciągów komunikacyjnych, ale także oświetlenie dekoracyjne. Zastosowanie podświetlanych, falistych sufitów i niezwykłe lampy wiszące dodają wnętrzu delikatnego światła, budując jego niepowtarzalną, intymną atmosferę.

źródło: Monika Stankiewicz

Czytaj też: Sklep | Detal | Wnętrza | Minimalizm | Włochy | whiteMAD na Instagramie