Przebudowa Mostu Brooklińskiego to jeden z najgorętszych tematów z nowojorskiego świata architektury. Kultowy, wręcz ikoniczny most już niedługo może zmienić się nie do poznania. Wśród najciekawszych propozycji pojawia się pomysł stworzenia podwieszanej kładki dla pieszych i rowerzystów, stworzenie wiszących ogrodów pełnych interaktywnych atrakcji dla mieszkańców i turystów,  a także „doklejenie” do mostu wiszącego hotelu połączonego z apartamentowcem. 

Brooklyn Bridge Forest  – leśny mikroklimat zawieszony nad rzeką 

Brooklyn Bridge Forest to projekt autorstwa kilku pracowni oraz organizacji, które poza działalnością związaną z architekturą, dbają o środowisko i przyszłość planety. Wśród nich znalazły się Pilot Projects Design Collective, Cities4Forests, Wildlife Conservation Society, Grimshaw and Silman; New York and Montreal. Według projektu złożonego przez konsorcjum zakładana jest przebudowa Mostu Brooklińskiego w taki sposób, by zmienić go w zielony skwer pełen drobnych nasadzeń i specjalnie dobranych roślin, które pozwoliłby na stworzenie specyficznego mikroklimatu, a także terenów zielonych, których w Nowym Jorku jest coraz mniej.

 

W założeniu architekci zachowali historyczny drewniany chodnik, który został jednak nieco rozbudowywany przy użyciu desek pozyskiwanych w sposób zrównoważony z „lasu partnerskiego” w Gwatemali, który chroni 200.000 akrów lasu deszczowego. Na nowo powstałej przestrzeni znajdzie się ścieżka rowerowa i odzyskany pas ruchu, które tworzą nową przestrzeń dla rowerzystów i niskoemisyjnego transportu, a bioróżnorodne nasadzenia powstała na platformach przy obu końcach mostu sprowadzają ponownie przyrodę do Nowego Jorku i służą jako tereny zielone dla lokalnych społeczności. Jak dodają architekci ich głównym celem było zachowanie obecnego kształtu kultowego mostu, który na stałe wpisał się w panoramę miasta, przy jednoczesnym zmodernizowaniu go i dopasowaniu do potrzeb mieszkańców, rowerzystów, jak i przyrody. Warto dodać, że projekt Brooklyn Bridge Forest zakwalifikował się do finału w kategorii Professionals  – kategoria architektów powyżej 22 roku życia.


Brooklyn Bluff, czyli luksusowy hotel zawieszony pod mostem 

Kolejnym architektem, który wziął udział w konkursie był Daniel Gillen, który stworzył projekt o nazwie „Brooklyn Bluff”. Jego kształt jest inspirowany otaczającym go środowiskiem i naturalnymi cechami terenu wyspy Manhattan. Brooklyn Bluff” ma na celu poprawę publicznego kontaktu z naturą i promowanie nowego spojrzenia na projekty mające modernizować tkankę miejską.

Najważniejszym elementem projektu Gillena jest kaskadowa struktura składająca się z modułowych kubików, wewnątrz których znajdą się apartamenty, hotel, restauracje, czy centra handlowe. Aby uszanować historyczny kształt mostu z 1883 roku, architekt zaproponował wyraźne i czytelne rozróżnienie pomiędzy tym, co współczesne i historyczne. Na dachu kubików znaleźć miałyby się tereny zielone pokryte trawą, co ma umożliwić organizowanie imprez plenerowych, czy wydarzeń artystycznych, takich jak wystawy, czy wernisaże. Projekt okazał się zbyt odważny i nie zakwalifikował się do finału konkursu.


Brooklyn Bridge Strips – cykliści przejmują most 

Trzeci prezentowany przez nas projekt powstał w pracowni prowadzonej przez architekta Hyuntek Yoona. Zakłada on stworzenie nieregularnie osadzonych kładek dla pieszych, które będą zawieszone ponad drogą samochodową. Według architekta zmiana ta jest niskobudżetowa, realna, a także po prostu potrzebna. Most jest jedną z najważniejszych tras komunikacyjnych i z każdym rokiem staje się coraz bardziej zatłoczony.

Projekt Brooklyn Bridge Strips ma w łatwy i tani sposób dostosować most z 1883 roku do współczesnych realiów. Projekt przewiduje również stworzenie 4 tarasów widokowych oraz nasadzenia zieleni równolegle z kładkami. Taka przebudowa Mostu Brooklińskiego nie dojdzie jednak do skutku. Projekt nie spotkał się z uznaniem jury i nie trafił do finału.


Back to The Future, czyli powrót do przeszłości Mostu Brooklińskiego 

Propozycja od współpracujących biur: BIG oraz ARUP to prawdopodobny lider całego zestawienia, który ma największe szanse na wejście w życie. Koncepcja Back to The Future zakłada całkowite odrzucenie zmian wizualnych w moście, bowiem ten stał się ikoną i wizytówką miasta, a zmiana jego wyglądu byłaby niepowetowaną stratą dla nowojorskiej architektury.

 

Architekci proponują zmodernizować wyłącznie funkcjonalność mostu poprzez poszerzenie ulic, a także podział mostu na dwie części: jedna będzie przeznaczona wyłącznie dla pieszych. Tam powstaną tarasy widokowe, mała architektura, a także nasadzenia zieleni. Po drugiej stronie biegłyby trzy pasy. Jeden z nich dedykowany byłby samochodom prywatnym, drugi nowoczesnemu transportowi miejskiemu, takiemu jak pociągi magnetyczne. Trzeci pas oddany zostanie w ręce rowerzystów.

Czytaj też: Stany Zjednoczone | Nowy Jork | Urbanistyka | Technologia | Metamorfoza | Historia

źródło: Przebudowa Mostu Brooklińskiego / VAN ALEN INSTITUTE