Kochamy małe polskie marki odzieżowe, które dbają o ekologię i zrównoważony rozwój. Mało kto zastanawia się jednak, ile czasu, zaangażowania wymaga założenie i rozwijanie takiej działalności. Właścicielki firmy odzieżowej z Bytomia radzą sobie z tymi wyzwaniami bardzo dobrze, ale o wsparcie przy nauce wykorzystywania narzędzi oraz usług oferowanych przez media społecznościowe poprosiły specjalistów – ekspertów specjalnego programu Facebooka.

Prowadzenie marki odzieżowej bez wsparcia szeregu specjalistów w zakresie reklamy, PR-u i logistyki to wymagająca, choć inspirująca praca na pełen etat, a nawet więcej. Doskonale wiedzą o tym właścicielki Bäckerei Bytom – śląskiej, niewielkiej firmy odzieżowej zajmującej się tworzeniem ekologicznych, kolorowych ubrań z lnu. Takich, które możemy nosić niemal przez cały rok, a nie tylko latem. To Karolina Jakoweńko i Monika Urzoń, dwie przyjaciółki z zupełnie innym doświadczeniem zawodowym, które w pewnym momencie zrobiły odważny krok. Postanowiły zająć się tworzeniem ponadczasowych i barwnych ubrań z lnu, których brakowało w polskiej branży modowej. „Nasza firma powstała z potrzeby tworzenia czegoś dla siebie i kobiet podobnych do nas. Szyjemy proste ubrania, w energetycznych kolorach, z naturalnej tkaniny. Są piękne, wygodne, a swoim minimalizmem zawsze zwracają na siebie uwagę” – wyjaśnia Monika.

Początki? Opowieść jak z filmu

Historia założenia Bäckerei Bytom brzmi jak scenariusz do hollywoodzkiej produkcji. Monika, jeszcze kilka lat temu pracownica jednej z dużych firm, przez długi czas marzyła o własnej działalności. Podczas drugiej ciąży rzuciła pracę w korporacji i powiedziała sobie stanowczo – „teraz jest ten czas, muszę się odważyć”. Wsparła ją przyjaciółka, Karolina Jakoweńko, druga połowa dream teamu Bäckerei Bytom – businesswoman, a jednocześnie fascynatka historii i kustoszka lokalnego muzeum.

Pomysłów na firmę Monika i Karolina miały kilka. Po głowie chodziło im projektowanie ubrań dla maluchów lub odzieży ciążowej. Stanęło na eleganckich w swojej prostocie strojach z lnu. Ich wybór imponuje nawet najbardziej wymagającym mieszkankom Bytomia i okolic. Na stronie internetowej znajdą one nie tylko sukienki, spodnie czy spódnice, ale także niespotykane w kraju kurtki i akcesoria.

Z kolei stacjonarny sklep Bäckerei Bytom przy ul. Mickiewicza 16/22 to piękne i klimatyczne miejsce z historią. Mało kto pamięta, że od 1919 roku funkcjonowała tu popularna piekarnia i cukiernia Berty oraz Karla Meierów. Jej przedwojenny niemiecki szyld z napisem „Bäckerei und Conditorei” dziewczyny znalazły przy okazji remontu. „Uznałyśmy, że to dobry znak i bez wahania zdecydowałyśmy się go zostawić” – wspominają z uśmiechem.

Apetyt na sukces poza Polską? Facebook pomoże

Marka z Bytomia ma swoje wierne fanki na Śląsku. Nie tylko ze względu na wysoką jakość i oryginalną estetykę, ale też wartości przyświecające działalności właścicielek. Len wykorzystywany do produkcji pochodzi z europejskich upraw, wszystkie ubrania szyte są wyłącznie na miejscu. Niektóre klientki przyjeżdżają pod adres Bäckerei Bytom z odległych miejscowości, by przymierzyć wypatrzone ubrania. Efekt? Motywacja dla właścicielek do rozszerzenia działalności na sąsiednie kraje, a nawet całą Europę.

Osiągnięcie spektakularnego sukcesu w branży modowej bez zewnętrznego wsparcia nie udaje się jednak często, dlatego Karolina i Monika zgłosiły się z prośbą o pomoc do ekspertów programu Facebooka (#FirmaNaNowo z Facebookiem). W jego ramach odbyły sesje mentoringowe z dedykowanym opiekunem merytorycznym – Mateuszem Wyszyńskim, Client Solution Managerem w firmie Facebook. Dowiedziały się tam między innymi, jak sprawić, by produktami zainteresowały się klientki z Niemiec czy Czech, jak tworzyć angażujące treści na Facebooku, a także co zrobić, by korzystanie z narzędzi i usług dostarczanych przez platformę było jeszcze bardziej efektywne. O całej akcji Karolina i Monika wypowiadają się z perspektywy czasu w samych superlatywach: – Dziękujemy firmie produkcyjnej i całej ekipie Facebooka, to była fajna przygoda!

Zachęcamy do obejrzenia pełnego odcinka z udziałem właścicielek Bäckerei Bytom (poniżej), a także pozostałych materiałów wideo powstałych w ramach programu #FirmaNaNowo z Facebookiem. Wszystkie dostępne są na stronie na Facebooku 

Zobacz również: Moda | Projektant | Ekologia | Kolekcja