Projekt przebudowy dworca Gdańsk Wrzeszcz przygotowała pracownia TPF. To nowoczesna, szara bryła, która może przypominać architekturę polskich portów lotniczych. PKP S.A. zapowiedziało, że przebudowa właśnie rusza.

Ostatni wizualny lifting budynek przeszedł w 2014 roku, jednak było to tylko lekkie odświeżenie – mieszkańcy czekali też na remont placu przed budynkiem, ten wkrótce się wydarzy. Gdańsk Wrzeszcz to jeden z najważniejszych dworców w Polsce pod względem liczby obsługiwanych podróżnych. Pierwszy obiekt o tej nazwie powstał w 1870 roku. Był to budynek dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX wieku. W dwudziestoleciu międzywojennym planów rozbudowy dworca ostatecznie nie zrealizowano. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 roku. Od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano. Obecna inwestycja ma na celu nadanie mu nowoczesnego charakteru. Najbardziej widoczna będzie zmiana wyglądu zewnętrznego dworca. W miejsce rozproszonych dobudówek obiekt zyska jedną spójną bryłę. Elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła i będzie podświetlona.

Kolejarze zapewniają, że na nowym dworcu pojawi się zieleń. Mamy nadzieję, że będzie jej jak najwięcej! Elewację od strony peronów mają pokryć pnącza. Na dachu budynku zaprojektowano zieleń o powierzchni 400 m kw.

Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół. Roślin te są mało wymagające w uprawie oraz odporne na susze. Pomimo tego w okresach pozbawionych opadów będą podlewane za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie gromadzona będzie deszczówka. Na dachu oprócz zieleni zostanie umieszczonych 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Z innych rozwiązań proekologicznych warto wspomnieć o zastosowaniu pomp ciepła do ogrzewania budynku, energooszczędnym oświetleniu wraz z automatyką sterującą oraz o termomodernizacji budynku poprzez dobranie materiałów budowlanych o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

Całkowicie w nowy sposób zaaranżowano również przestrzeń obsługi podróżnych. Zaprojektowano ją jako przestronny, nowocześnie urządzony hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i dwoma lokalami handlowymi. Podróżni znajdą w nim ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Na szklanych panelach, na jednej ze ściany nowego holu, zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Przejawem funkcjonalności nowej aranżacji wnętrz dworca jest to, że na perony, będzie można się dostać pomijając hol przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej po środku nowej bryły dworca. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony przewidziano nowocześnie urządzony kompleks toalet oraz trzy lokale handlowo-usługowe.

Realizacja projektu pochłonie 13,2 mln złotych brutto. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie dworca po modernizacji jest planowane na koniec 2022 roku. Projekt przebudowy przygotowała pracownia TPF.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Gdańsk | Kolej | Komunikacja miejska | whiteMAD na Instagramie

źródło: PKP S.A.