Specjaliści od detali. Oakywood i ich drewniane meble i akcesoria

Powstała z miłości do drewna i technologii. Oakywood to polska marka, która specjalizuje się w tworzeniu mebli i akcesoriów z drewna. To minimalistyczne przedmioty, które ułatwiają organizację pracy, wpływają na jej komfort i przy tym świetnie wyglądają. O sobie mówią, że stawiają na jakość, trwałość i troskę o środowisko. Nie są to słowa rzucone na wiatr, czego dowodem są opuszczające podhalański warsztat przedmioty, które trafiają do klientów w odległych zakątkach świata.

Marka Oakywood to rodzinna firma, która założona została na Podhalu. Jej pomysłodawcą był Mateusz Haberny, który już będąc dzieckiem interesował się obróbką drewna i tradycjami stolarskimi. Nic w tym dziwnego! Mateusz wychowywał się na Podhalu, gdzie drewno od lat odgrywa ogromną rolę w budownictwie. Mateusz Haberny postanowił wykorzystać ten naturalny surowiec do tworzenia mniejszych form. Fascynacja nowymi technologiami pozwoliła stworzyć pierwszy przedmiot – niepozorną stację dokującą do telefonu. Mały gadżet rozszedł się błyskawicznie, co skłoniło Mateusza do opracowania nowej serii akcesoriów i założenia firmy Oakywood.

Wszystkie produkty Oakywood są projektowane i produkowane przez rzemieślników, specjalistów w swoich branżach. Przedmioty powstają w warsztacie w miejscowości Ciche na Podhalu. – W ciągu pięciu lat działalności zdołaliśmy trzykrotnie powiększyć nasz park maszynowy, dzięki czemu mamy kontrolę nad każdym etapem procesu produkcji: od projektowania, przez prototypowanie, aż po wykonanie końcowego produktu. To sprawia, że możemy zadbać o detale i dostarczyć rozwiązania idealnie dopasowane do indywidualnych oczekiwań – mówi Mateusz Haberny, Founder & CEO Oakywood.


W swojej działalności marka stawia na naturalne materiały pozyskane w zrównoważony sposób. Do produkcji mebli i akcesoriów wykorzystywane jest drewno z certyfikatem FSC, pochodzące z odpowiedzialnych źródeł. Chcąc odwdzięczyć się naturze, zespół Oakywood każdego roku sadzi drzewa we współpracy z takimi organizacjami jak One Tree Planted i Las na Zawsze. Część dochodu z każdego sprzedanego produktu przeznaczają na zasadzenie jednego drzewa lub jednego m kw. lasu. W sumie posadzili już ponad 80 tysięcy drzew.

W portfolio Oakywood znajdziemy biurka, stojaki do komputerów i liczne akcesoria ułatwiające organizację pracy – dzięki nim każdy przedmiot ma swoje miejsce, a na biurku panuje porządek sprzyjający efektywnej pracy. Wszystkie przedmioty wyróżnia minimalistyczny design, którego głównym celem jest funkcjonalność.

Chcąc podkreślić wartości, które przyświecają marce, Oakywood niedawno przeszło rebranding. Powstała nowa identyfikacja wizualna, logo i strona internetowa. Nad nową odsłoną identyfikacji wizualnej firma pracowała ponad rok. Nad całością czuwała Magdalena Gembala, Head of Design w Oakywood.

Potrzeba zmian wynikała z naszych ambicji, które chcieliśmy spełnić z wdrożeniem nowej strategii wzorniczej i zmian w modelu biznesowym. Chcieliśmy wypracować wizerunek odważnej, niekonwencjonalnej, innowacyjnej i nowoczesnej marki – mówi Mateusz Haberny Founder & CEO.

Mateusz Haberny, Edward Haberny oraz Marcin Haberny

Przeprowadzony audyt oraz stworzona na jego postawie strategia wzornicza wskazały bardzo duży potencjał Oakywood w niezagospodarowanych dotychczas obszarach, a także konieczność wprowadzenia zmian w pewnych elementach modelu biznesowego firmy. Z uwagi na liczbę i wielkość tych zmian zdecydowaliśmy wspólnie z Mateuszem, że to również najlepszy moment na kompleksową zmianę wizerunku marki – mówi Magdalena Gembala

Marka zdecydowała się na całkowitą zmianę identyfikacji wizualnej. Dotyczyło to zarówno podstawowych elementów, takich jak logo, typografia i kolorystyka, jak i materiałów graficznych oraz strony internetowej. Pierwszym krokiem było opracowanie briefu projektowego, zawierającego wszystkie założenia na temat nowej odsłony Oakywood. Na tej podstawie Magda stworzyła projekt znaku i brandbook, a następnie – Key Visual oraz całą resztę niezbędnych materiałów graficznych.

Jednym z istotnych elementów nowej identyfikacji jest znak firmowy, którego projekt opiera się na trzech głównych założeniach: znak miał składać się z logotypu i sygnetu, którego wcześniej marka nie miała; ma prezentować się dobrze zarówno w wersji cyfrowej, jak i w druku; forma powinna być minimalistyczna, uniwersalna i ponadczasowa oraz być inspirowana estetyką Bauhausu. Dobrze to widać na animacji:


Zmiany objęły też model biznesowy i komunikację. Marka stawia na transparentność i merytoryczny przekaz. Dlatego wśród zmian, które wdrożono jest klarowne informowanie o częściach składowych cen, kosztów produkcji, materiałach, marży itp. Dodatkowo, w ramach transparentnej komunikacji, zespół Oakywood publikuje większą liczbę materiałów z warsztatu. Dzięki temu klienci mogą zobaczyć, kto wykonał zamówione biurko, ładowarkę bezprzewodową czy stojak na laptop.

Totalną nowością jest nowa strona internetowa Oakywood.shop. Strona powstała we współpracy z agencją We Can Fly. Celem zmian było stworzenie witryny, która będzie przyjazna użytkownikom i ułatwi dokonanie przemyślanych zakupów. W tym celu powstał konfigurator, umożliwiający idealne dopasowanie produktów do indywidualnych potrzeb. Mając własny warsztat stolarski Oakywood pozwala na spersonalizowanie zamówionych produktów. Konfigurator dzięki generowanym modelom 3D umożliwia sprawdzenie, jak będzie wyglądać produkt, którego materiał, teksturę, kolorystykę i proporcję zmieniamy.

Model 3D, będący rezultatem procesu skanowania, bardzo realistycznie oddaje materiały, z których wykonany jest produkt. Oznacza to, że metal „zachowuje się” jak prawdziwy metal, a drewno – jak prawdziwe drewno, przy czym każdy materiał zachowuje swoją naturalną chropowatość, gładkość, gamę kolorystyczną i głębię. Materiały są zrekonstruowane w formie odzwierciedlającej rzeczywiste właściwości, a nie jedynie ich fotograficzną reprezentację – wspomina Zdenek Glazer, Founder & CTO w firmie Precismo, która odpowiada za opracowanie fotorealistycznych modeli 3D w kreatorze.


Dzięki nowoczesnemu rozwiązaniu, podczas składania zamówienia można wybierać różne kolory blatu, nóg, wskazać rodzaj frezowania i kształt blatu oraz wybrać jego wielkość. W ten sposób dostajemy mebel, który jak najlepiej pasuje do naszej przestrzeni. Jak narzędzie działa w praktyce? Najlepiej sprawdzić to odwiedzając stronę www.oakywood.shop.

Dzięki rebrandingowi marka Oakywood chce zdobyć pozycję lidera w branży zrównoważonych produktów home office oraz zadebiutować na nowych, zagranicznych rynkach. W bliskiej przyszłości założyciele marki planują pokazać nowe kolekcje, w tym serię akcesoriów MagSafe, nad którymi pracowali przez ostatni rok. Trzymamy kciuki za realizację tych planów!

źródło zdjęć: Oakywood

Czytaj też: Drewno | Meble | Biuro | Detal | Minimalizm | Ekologia | whiteMAD na Instagramie

Artykuł przygotowałem we współpracy z Oakywood.