Podczas wydarzenia nagradzane są budynki, przy których budowie wykorzystano materiały ceramiczne. Do ostatniej edycji zgłoszono niemal 600 projektów z 44 krajów. 

Architektura pełni ważną rolę kształtując więzi między ludźmi a otoczeniem. Szczególnego znaczenia nabiera w tym kontekście innowacyjne podejście i projektowanie komfortowych przestrzeni mieszkalnych oraz miejsc do pracy wpisanych w przestrzeń miejską. Architektura musi nieustannie okazywać nowe oblicze, którego wyrazem są innowacyjne formy, koncepcje i wykorzystane materiały. Oprócz aspiracji estetycznych, musi pozostawać także w zgodzie z obowiązującymi surowymi przepisami technicznymi i rosnącymi wymaganiami jakościowymi. Cieszy to, że aspekty architektury zrównoważonej, takie jak energoefektywność budynków, możliwość recyklingu, są w dzisiejszych czasach traktowane jako konieczność.

Wienerberger Brick Award to dla architektów z całego świata okazja do zaprezentowania nowoczesnej, innowacyjnej architektury powstałej przy użyciu materiałów ceramicznych. Konkurs stawia sobie za cel inspirowanie architektów i ludzi oraz zachęca do dzielenia się koncepcjami i poszukiwania nowych sposobów realizacji pomysłów. W 2018 roku Wienerberger wręcza tę nagrodę już po raz ósmy. Zgłoszono do niej niemal 600 projektów z 44 krajów, głównie z Europy.

Zgłoszone do tej edycji projekty wywarły wrażenie na jury swoją innowacyjnością i jakością:

Jesteśmy dumni, że aż tyle innowacyjnych miejskich projektów odpowiada na współczesne wyzwania społeczne, stosując naturalne materiały ceramiczne do budowy wysokiej jakości i przystępnych cenowo przestrzeni mieszkalnych — powiedział Heimo Scheuch, CEO firmy Wienerberger AG, komentując nadesłane projekty.

Nagrody zostały  przyznane w kategoriach: Feeling at home, Living together, Working together, Sharing public spaces i Building outside the box. Ostatnia kategoria jest przeznaczona dla innowacyjnych koncepcji i sposobów wykorzystania cegły, nowatorskich technologii budowlanych oraz niestandardowych cegieł i nowej ornamentyki.

Łączna wartość nagród przyznawanych w pięciu kategoriach, w tym Nagrody Głównej i Nagrody Specjalnej wynosi 34 000 EUR. Ze zgłoszonych prac, niezależne pre-jury nominowało 50 prac, z których zwycięzców wybrało jury główne w składzie:

  • Vladimir Arsene z pracowni Westfourth Architecture, Rumunia
  • Stephan Ferenczy z BEHF Corporate Architects, Austria
  • Anne Kaestle z biura Duplex Architekten (zwyciężczyni Nagrody Specjalnej podczas Brick Award 2016), Niemcy
  • Marc Mimram z Marc Mimram Architecture, Francja
  • Jonathan Sergison z biura Sergison Bates architects, Wielka Brytania

W tym roku podczas gali finałowej w Wiedniu Nagrodę Główną przyznano autorom dwóch projektów. Jedną z nich otrzymała pracownia Tony Fretton Architects za Westkaai Towers 5 i 6. Zbudowane w Belgii wieżowce wchodzą w skład większego założenia mieszkaniowego w dzielnicy o zabudowie wielofunkcyjnej. Zastosowane elementy ceramiczne nadają indywidualnego charakteru monumentalnym fasadom budynków. Projekt ten zwyciężył także w kategorii Living together.


Zdobywca drugiej Nagrody Głównej, nowy pawilon Muzeum Sztuki w Bazylei autorstwa Christa & Gantenbeina, doskonale komponuje się z dotychczasowym obiektem zabytkowym. Stojąca osobno ceglana budowla łączy się z głównym budynkiem podziemnym korytarzem. W przypominające reliefy rowki, ułożone z formowanych cegieł, na fasadzie wmontowano oświetlenie LED informujące o aktualnych wystawach. Projekt ten został też zwycięzcą w kategorii Sharing public spaces.


W kategorii Feeling at home najbardziej przekonał jury Atlas House pracowni Monadnock z Holandii. Prywatny, trójkondygnacyjny dom wybudowany na małej działce to dobry przykład na to, jak budować wysokiej, jakości prywatne domy w małej skali. Pieczołowicie wykonane detale murarskie zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz doskonale komponują się z budynkiem.


Terra Cotta Studio autorstwa Tropical Space to pracownia i dom słynnego wietnamskiego artysty-ceramika. Zwycięski projekt w kategorii Working together to ceglany sześcian na brzegu rzeki, którego bambusowe półki chronią dzieła przed okresowymi powodziami. Niezwykła perforacja fasady przyciąga uwagę już na pierwszy rzut oka i umożliwia naturalne chłodzenie pracowni przez wiatr. Budynek łączy w sobie aspekty produkcyjne i mieszkaniowe.


Zwycięski projekt w kategorii Buidling outside the box, bioelektrociepłownia Värtan autorstwa U.D. Urban Design i Gottlieb Paludan Architects, został zrealizowany w Sztokholmie. Obejmuje on największą miejską bioelektrociepłownię kogeneracyjną i znacznie przyczynia się do zmniejszenia miejskich emisji dwutlenku węgla. Część naziemna elektrociepłowni została pokryta zakrzywioną fasadą z pionowych elementów ceramicznych.


Zdobywca Nagrody Specjalnej, kaplica św. Bernarda autorstwa Nicolás Campodonico Estudio, stanowi małe arcydzieło. Kaplica jest poświęcona patronowi niewielkiej miejscowej społeczności na argentyńskiej Pampie. Na miejscu nie ma ani bieżącej wody, ani elektryczności. Jest tylko atmosfera kształtowana przez przyrodę i światło słoneczne, które raz dziennie na wschodniej ścianie tworzy krzyż — cień rzucany przez dwie niepołączone ze sobą belki. Projekt ten reprezentuje kategorię Sharing public spaces.


Rewitalizacja starego kościoła w Vilanova de la Barca autorstwa AleaOlea architecture & landscape została wyróżniona drugą Nagrodą Specjalną. Trzynastowieczny kościół został zniszczony podczas hiszpańskiej Wojny Domowej. Jego renowacja to przykład niezwykłego podejścia do zabytkowej struktury budynku. Projekt ten uzmysławia wszechstronność cegły i buduje niezwykły dialog między teraźniejszością a historią. Projekt zgłoszono w kategorii Building outside the box.