W Nowym Jorku stanął mebel projektu Tomka Rygalika. Oto Circula

Circula to mebel, który pełni funkcję siedziska. Jego projekt wykonał Tomek Rygalik, a ławka została już zaprezentowana podczas tygodnia designu NYC x Design na międzynarodowych targach meblowych ICFF na Manhattanie, by następnie znaleźć się jako permanentna ekspozycja w tętniącym artystycznym życiem Industry City na Brooklynie.

Mebel wykonany został w kilku wersjach z różnych materiałów. Można go oglądać i z niego korzystać od maja tego roku. Obiekty Tomka Rygalika wpisały się nie tylko w architekturę, ale i w program funkcjonalny miejsca, oferując przestrzeń do odpoczynku, integracji i spotkań.

Circula oryginalnie powstała jako eksperymentalne rozwiązanie mające na celu wzmocnienie więzi międzyludzkich, nadwyrężonych w świecie zdominowanym przez technologię i ograniczenia spowodowane koniecznością izolacji społecznej. Promuje ona idee zrównoważonego rozwoju i gospodarki cyrkularnej, opowiadając się za ekologicznym i skoncentrowanym na człowieku podejściem do projektowania. Koncepcja rozwinięta została w oparciu o założenia skupione wokół inicjatywy ECO Solidarity prowadzonej wspólnie z Polskim Instytutem Kultury w Nowym Jorku – informuje Studio Rygalik.

Ławka nie jest tylko meblem, ale dziełem sztuki, który informuje o kunszcie rzemiosła oraz podnosi świadomość wykorzystania surowców. Circula jest materialnym obiektem, dlatego w przyszłości lokalizacja przedmiotu może się zmieniać. To przedmiot, który z powodzeniem może stanąć w każdej przestrzeni publicznej czy na terenie należącym do instytucji kultury. W warstwie symbolicznej Circula porusza problem kryzysu samotności. Jej konstrukcja pozwala użytkownikom wejść do środka i spędzać wspólnie czas będąc zwróconym ku sobie. Stworzenie mebla między innymi z plastiku z recyklingu popularyzuje ideę zrównoważonej produkcji.

Mebel wykonany z plastiku z recyklingu

Idea, która przyświecała przygotowaniu projektu w właśnie w takiej formie sprawiła, że mebel dobrze odnalazł się wystawiany w przestrzeni Murrow Park w Waszyngtonie – w sąsiedztwie Białego Domu. Ze względu na kontekst społeczny i kulturowy Circula stała się symbolem budowania więzi w społecznościach skonfliktowanych przez podziały rasowe i społeczne.

Zarówno w Waszyngtonie, jak i w Nowym Jorku, zaprezentowano dwie wersje Circuli – plastikową i drewnianą. Każda z nich „opowiada” o innych bolączkach środowiskowych. Plastikowa zwraca uwagę na problem zaśmiecenia planety, lądów i mórz tworzywami sztucznymi oraz na konieczność szukania możliwości przetwarzania tych odpadów w sposób zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju. Mebel podnosi świadomość w kwestii odpowiedzialnej konsumpcji, oczyszczania świata i jest dobrym przykładem tego, jak można wtórnie wykorzystać materiały, które uznawane są za odpady.

Z kolei drewniana Circula jest formą opowieści o projektowaniu bliżej natury przy wykorzystaniu ezylientnych, szybko rosnących gatunków drewna, pozwalających na zamknięcie cyklu biologicznego. Ta wersja, naturalnie wybarwiona na kolor „solidarity red” – symbolicznie celebrowała 40. rocznicę powstania NSZZ „Solidarność” i miała za zadanie scalić wspólnotę oraz odbudować solidarność społeczną USA.

źródło: STUDIO RYGALIK (www.studiorygalik.com)

Czytaj też: Stany Zjednoczone | Polscy projektanci | Ciekawostki | Meble miejskie | Rzeźba | whiteMAD na Instagramie