Węzeł Transportowy w Solcu Kujawskim zaprojektowali architekci z pracowni RYSY Architekci. Obiekt ma już blisko pięć lat, ale do dziś stanowi jeden z lepszych przykładów łączenia różnych środków transportu pod jednym „dachem”.

Obiekt oddano do użytku w czerwcu 2016 roku. Dworzec znajduje się na linii kolejowej łączącej Bydgoszcz z Toruniem. Projektując Węzeł Transportowy w Solcu Kujawskim architekci zwracali uwagę na zastany krajobraz. Z jednej strony skarpa kolejowa z peronami na szczycie i niezagospodarowanym terenem zielonym u podnóża oraz niespójne urbanistycznie otoczenie zawierające dworzec z początków XX wieku, modernistyczny pawilon handlowy, wielorodzinne bloki z wielkiej płyty i ceglane domy w konstrukcji szkieletu drewnianego.

Powstały obiekt jest architektoniczną wizytówką miasta i stanowi swego rodzaju bramę do Solca Kujawskiego. Architekt Rafał Sieraczyński, twórca i szef pracowni Rysy Architekci chcąc złagodzić chaotyczną zabudowę okolicy zaproponował budowę obiektu o prostym kształcie. Jednolite zadaszenie spina zarówno peron kolejowy jak i przystanek autobusowy i punkt obsługi podróżnych.

Całość skarpy została pokryta schodami i siedziskami, które pozytywnie wpływają na odbiór elewacji.

Kreatywne zagospodarowanie różnic wysokości skarpy kolejowej dało możliwość przenikania przez całe założenie: z placu na perony, wchodząc przez budynek do poczekalni podróżnych oraz poprzez pęknięcie w skarpie do jej wnętrza, gdzie znajdują się stanowiska postojowe dla rowerów, winda i toalety – opisuje autor projektu.

Projekt umożliwia bezpośrednie skomunikowanie przystanku autobusowego i miejsc postojowych dla samochodów z peronami kolejowymi. Ukształtowanie skarpy na całej jej długości stworzyło walor dodatkowy. Powstał dzięki temu lecz nieprzypadkowo plac miejski, na którego scenie można z siedzisk oglądać swoisty „taniec” podróżnych.

Czytaj też: Modernizm | Komunikacja miejska | Kolej | Dworzec kolejowy | whiteMAD na Instagramie

fot. Piotr Krajewski, źródło: RYSY Architekci