Zakończyły się prace, dzięki którym dworzec kolejowy w Pionkach odzyskał dawny blask. W zabytkowym budynku zachowano detale architektoniczne, a unikalnym elementem wnętrza jest stary piec.
Dworzec w Pionkach zbudowany został w 1925 r. Zbudowano go na trasie, która biegnie do Radomia i Dęblina. Przebudowę zrealizowano z pomocą środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z racji wpisania budynku do rejestru zabytków prace odbywały się pod okiem konserwatora zabytków.
Przedwojenny budynek jest przykładem tak zwanego stylu dworkowego w architekturze dworcowej. Podczas prac odnowiono elewację, która zyskała dawny wygląd i kolorystykę. Niegdyś żółta, dziś ponownie jest perłowobiała. Nowe okna przypominają stare i pomalowane zostały na zielony kolor. Odtworzono tu również pierwotne detale architektoniczne, takie jak attyki dachowe. Naprawiono też schody zewnętrzne.
Ciekawostką jest detal na szczycie fasady od strony miasta. Pojawił się tam symbol PKP z lat 20. XX wieku, a od strony peronów na szczycie umieszczono godło II RP oraz datę budowy dworca. Warto też wspomnieć, że w latach 20. XX wieku stacja nosiła jeszcze nazwę Zagożdżon, a obecną nazwę Pionki zyskała dopiero w 1932 r.
Pasażerowie zyskali nową jakość wewnątrz. Powstał przestronny hol, w którym można czekać na pociągi. Jest tutaj co oglądać. Kolejarze pozostawili zabytkowe elementy – kremową posadzkę z czerwonymi wstawkami, kolumny, drewnianą boazerię na ścianach oraz drewniane wiatrołapy. Sercem dworca jest historyczny piec kaflowy, który przeszedł renowację. Hol po przebudowie dworca jest w pełni ogrzewany i klimatyzowany, a także wyposażony m.in. w ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także mapę dotykową dworca. Na parterze znajdują się także toalety oraz niewielki lokal komercyjny, a na piętrze budynku mieści się wynajęta przez samorząd przestrzeń z salą ślubów wraz zapleczem.
Metamorfozę przeszło również otoczenie dworca w Pionkach. W pobliżu budynku od strony peronów wybudowana została wiata rowerowa. W sąsiedztwie dworca znalazły się także nowe ławki, kosze i oświetlenie oraz ułożone zostały nowe chodniki.
Jednocześnie kolejarze oddali do użytku inny dworzec – Pionki Zachodnie. W tym przypadku obiekt ma bardziej nowoczesny charakter.
Przebudowy dworców Pionki i Pionki Zachodnie to koszt odpowiednio 11,2 mln zł brutto i 4,5 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową modernizacji dworca Pionki opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o., a wykonawcą prac budowlanych była Korporacja Budowlana „DARCO” Dariusz Żak. Projekt przebudowy dworca Pionki Zachodnie wykonała SAFEGE S.A.S. – S.A., a prace budowlane zrealizowało konsorcjum firm – TWD-BUD Toczyłowski Sp. k. i WIMAKS HIŃCZA Sp. k.
źródło: PKP S.A.
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Renowacja | Wnętrza | Detal | Historia | whiteMAD na Instagramie
Tak budynek wyglądał przed przebudową:
W kolorowym świecie szarość coraz bardziej intryguje. Szczególne zamiłowanie do koloru szarego ma marka New…
Zamek Bensberg to średniowieczny zespół w Bergisch Gladbach w Nadrenii Północnej-Westfalii. W latach 1962–1972 rozbudowano…
Zależy Ci na stylowym wystroju domu? Zwracaj uwagę na kolory! Sprawdź, jak dobrać odpowiednie barwy…
Znajduje się w starej kamienicy. Mieszka tu para, która od dawna szukała idealnego miejsca do…
Takiego miejsca jeszcze w stolicy nie było. W warszawskim metrze otwarta zostanie biblioteka! Funkcjonować będzie…
Kolonia amerykańska w katowickim Giszowcu stanowi jeden z najbardziej oryginalnych zespołów mieszkalnych nie tylko na…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej