Swoje śmiałe instalacje realizowali już kilkadziesiąt lat temu. Skrupulatnie wybierali miejsca, które odmienią. Duet artystów Christo i Jeanne-Claude pokazywał sztukę w wielkim formacie. Jedną z ostatnich stworzonych przez nich instalacji zrealizowano już po ich śmierci. W 2021 r. specjalną tkaniną zakryto Łuk Triumfalny w Paryżu.
Christo Władimir Javacheff urodził się w 1935 r. w Bułgarii. W latach 50. wyemigrował do Austrii, gdzie zyskał wolność artystyczną. Zajął się malowaniem portretów. Był to jego główny środek utrzymania. Podczas pobytu w Paryżu poznał swoją żonę. Jeanne-Claude Denat de Guillebon również urodziła się w 1935 r. w Casablance. Ślub wzięli pod koniec lat 50.
W ciągu swojego życia zrealizowali ponad 20 dużych instalacji artystycznych. Wchodzili w interakcję z budynkami, ale też z przyrodą. Ich działania miały na celu podkreślenie cech danego miejsca czy obiektu. Najczęściej owijali wybrane obiekty tkaninami, początkowo małe jak motocykl czy samochód, przez duże drzewa aż po całe budynki.
Do jednych z najgłośniejszych należał projekt „Surrounded Island” zrealizowany na Florydzie. W ramach tego przedsięwzięcia jedenaście sztucznych wysp na Zatoce Biscayne otoczyli różową tkaniną. Powierzchnia wykorzystanego materiału wynosiła ponad 600 m kw. Udało im się stworzyć efekt „różowych akwenów”, pośrodku których „pływały” wyspy. Instalacja odniosła pozytywny skutek. Sztuczne wyspy, które otoczono tkaniną, były wcześniej wykorzystywane do składowania śmieci. Dzięki całemu wydarzeniu teren posprzątano, a z wody wyłowiono 40 ton odpadów.
W nowe szaty „ubierali” wiele słynnych budowli na świecie. Ich sztuka budziła zainteresowanie, wszak nie była ukryta w galerii sztuki, ale mógł zobaczyć ją każdy, mieszkaniec czy turysta. Tkaninami opakowali między innymi Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Chicago, most Pont Neuf w Paryżu czy berliński Reichstag. Ten ostatni przysłonili suknem w 1995 r.
Jednak nie zawsze tworzenie sztuki było łatwe. Nie zawsze bowiem otrzymywali zgodę na tak śmiałe działania od zarządcy danego budynku. Przykładem jest Reichstag. Zgodę na jego przysłonięcie otrzymali dopiero po ponad 20 latach starań.
Wszystkie tkaniny, które wykorzystywali do tworzenia instalacji były później recyklingowane, dlatego żaden z projektów nie został nigdy powtórzony. Kiedy tworzyli nie było jeszcze mediów społecznościowych. Kto wie, jakie zasięgi i jaką sławę mieliby działając dzisiaj?
źródło: Christo and Jeanne-Claude Foundation (www.christojeanneclaude.net)
Czytaj też: Sztuka | Kultura | Miasto | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie