Nazywam się Celina Glazik. Jestem absolwentką technikum informatycznego o specjalizacji multimedia i grafika komputerowa oraz wzornictwa na bydgoskim Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym. Szkoły te pomogły mi określić własną definicję projektowania. Dzięki technikum nauczyłam się dążyć do maksymalnego uproszczenia idei działania. Na studiach natomiast zaczęłam zwracać uwagę na detale i spójność wizualną. Konsekwencją obu szkół są projekty, które staram się kreować możliwie prosto, funkcjonalnie i estetycznie, jednocześnie dając wrażenie indywidualności dla użytkownika.

 

Hedera mask (hedera to łacińska nazwa bluszczu, naturalnego oczyszczacza powietrza) to projekt dyplomowy, tworzony pod skrzydłami dr Marcina Jędrzaka. Pomysł na pracę jest moją odpowiedzią na problem obecny już od rewolucji przemysłowej, który od pewnego czasu nareszcie zaczął interesować także media i Internet. Problemem tym jest wszechobecny smog. Głównym celem projektu było sprawienie, by społeczeństwo podjęło rękawicę i rozpoczęło walkę z co roku silniejszym wrogiem. Moim orężem w tej bitwie ma być indywidualny oczyszczacz powietrza w formie maski antysmogowej.

Zauważyłam, że ludzie bardzo niechętnie podchodzą do tematu masek antysmogowych. Szczególnie jeśli chodzi o dzieci, które trudno jest przekonać do założenia na siebie czegokolwiek nowego. Postanowiłam więc wykorzystać fakt, iż w okresie zimowym z szaf wyciągamy swoje szaliki. To właśnie na nich opiera się cała idea zakładania maski. Szalik przez swój luźny splot z łatwością przepuszcza powietrze. Co istotne, pod nim możemy dyskretnie ukryć maskę i swobodnie poruszać się na zewnątrz bez obawy, że będziemy źle wyglądać. 

Sama maska składa się z filtrów o frakcyjności cząsteczek PM2.5, czyli blokujących nawet najmniejsze drobinki zanieczyszczeń. Wyposażona jest także w dwa zaczepy inspirowane kształtem liścia bluszczu, pod które wsuwa się szalik. Kolorowe obszycie maski w części nosowej ma za zadanie zamaskować jej elementy filtracyjne, wkomponowując się z pozostałymi częściami garderoby użytkownika.