Najdłuższy podwieszany most znajduje się w prowincji Çanakkale w Turcji. Łączy on ze sobą tureckie brzegi nad cieśniną Dardanele między miastami Gallipoli po stronie europejskiej i Lapseki po stronie azjatyckiej. Jest on alternatywną drogą dla przeciążonych ruchem przepraw tranzytowych przez cieśninę Bosfor głównie ze Stambułu.
Obiekt nosi nazwę „Çanakkale 1915″. Jest to nawiązanie do pamiętnego zwycięstwa Imperium Osmańskiego w bitwie wodnej z Francuzami i Brytyjczykami podczas I Wojny Światowej. Siły Ententy zwyciężając, chciały otworzyć sobie drogę do Stambułu, wykluczając przy okazji wroga z wojny. Imperium Osmańskie zwyciężyło, ale straty po obu stronach były ogromne: 131 tys. zabitych i 262 tys. rannych łącznie. Była to wielka porażka Winstona Churchilla. Obiekt został wzniesiony na 100 rocznicę tego wydarzenia.
Pracę nad mostem sprawowała pracownia architektoniczna COWI dla wykonawcy DLSY. Zmagali się oni podczas budowy z wieloma wyzwaniami architektonicznymi, jakimi były siła wiatru oraz dość spora aktywność sejsmiczna regionu. Współpracowali oni również z innymi firmami budowlanymi: Daelim, Limak, SK i Yapi Merkezi. Wszelkie prace projektowe rozpoczęto w 2017 roku, które uwzględniły udział ponad 5000 ludzi w tym międzynarodowe zespoły składające się m.in. z Turków, Australijczyków, Koreańczyków, Holendrów, Japończyków, Irańczyków, Filipińczyków oraz Brytyjczyków.
Najdłuższy podwieszany most jest długi na aż 4608 metrów, natomiast zawieszone na nim środkowe przęsło ma długość 2023 metrów. Fakt ten czyni obiekt rekordowym. Zdeklasował on nawet japoński most „Akashi Kaikyō”, którego długość jest równa 1992 metrów. Nie jest to jedyny pobity rekord. Przy jego tworzeniu używano dwóch gigantycznych dźwigów od firmy Marr Contracing, które wzniosły 155-tonowe moduły łączące pylony, między którymi rozpięto liny i przęsła aż na 318 metrów wysokości. Są to najcięższe elementy tego typu podniesione na taką wysokość.
Zamysł łącznika przewiduje przeprawę przez niego 45 000 samochodów dziennie na dwóch jezdniach o trzech pasach drogowych. Dzięki tej konstrukcji droga, która zazwyczaj odbywała się promem, została skrócona z 30 minut do czterech. Odstęp zachowany między wodą a jezdnią umożliwił swobodne przemieszczanie się pod nim statków transportowych jak i turystycznych.
Cała inwestycja natomiast wyniosła niespełna 2,5 miliarda euro. Z uwagi na fakt, że przejazd kosztuje obecnie około 200 lirów ( ok. 15 euro) inwestycja ma zwrócić się za około 10 lat.
Inne rekordowe podwieszane mosty:
– Çanakkale 1915 – 4608 m
– Akashi Kaikyo – 1990 m
– Golden Gate – 1280 m
– Most Georga Waszyngtona – 1067 m
– Most Brooklyński – 486 m
– Arouca – 516 m
Warto dodać, że most z Turcji to nie jedyna tego typu konstrukcja, którą mieliśmy przyjemność opisywać na łamach whiteMAD. Przypominamy między innymi najdłuższy most dla pieszych, o którym przeczytacie TUTAJ: https://www.whitemad.pl/najdluzszy-wiszacy-most/
Czytaj też: whiteMAD na Instagramie | Architektura | Ciekawostki | Technologia | Podróże
Źródło: https://www.dezeen.com
Pracownia: https://www.cowi.com
Zdjęcia: https://www.instagram.com/oguzyeter/