Kolejarze pokazali, jak będzie wyglądać nowy dworzec kolejowy w Koluszkach. W porównaniu do poprzedniego będzie dużo mniejszy, ale zamiast tego ma być nowoczesny, ekologiczny i dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Dworzec w Koluszkach zbudowany zostanie w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Dokumentacja projektowa została dofinansowania ze środków unijnych, natomiast prace budowlane będą zrealizowane ze środków własnych spółki. W Koluszkach powstanie tak zwany Innowacyjny Dworzec Systemowy. To ujednolicony w zakresie funkcjonalności obiekt, których w Polsce kolejarze zbudowali już kilkadziesiąt.
Nowy dworzec w Koluszkach zbudowany zostanie w nowej lokalizacji – od strony głównego wejścia na stację poza peronami. Zgodnie z projektem będzie to budynek współgrający z industrialnym otoczeniem infrastruktury kolejowej. Będzie posiadał prostą bryłę, a na elewacji zostanie zastosowany beton architektoniczny oraz czerwona cegła ceramiczna. Lekkości budynkowi dodadzą przestronne przeszklenia. W ramach projektu zaplanowano także przypomnienie o historycznym budynku dworca w Koluszkach – na elewacji północnej znajdzie się wizerunek dawnego dworca w formie naklejonej na szkło folii typu one way vision. Ten pierwszy dworzec, wspominany z nostalgią przez starszych mieszkańców Koluszek i pasjonatów historii, został zbudowany w 1865 roku przez Kolej Fabryczno-Łódzką, ale służył również pasażerom przebiegającej przez węzeł w Koluszkach głównej linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Od 1885 roku gościł też podróżujących Koleją Dęblińsko-Dąbrowską w kierunku Skarżyska-Kamiennej. Projekt budowy dużego dworca centralnego dla tych trzech kolei nie doczekał się realizacji, a zbyt ciasny gmach uzupełniano drewnianymi barakami. Ostatecznie dworzec został rozebrany po 100 latach istnienia, a na jego miejscu stanął nowoczesny na owe czasy, modernistyczny pawilon dworcowy. Po latach stał się on jednak zbyt obszerny, a jego efektywność energetyczna, wynikająca ze wcześniej stosowanych rozwiązań budowlanych, pozostawiała wiele do życzenia. Mając to na uwadze, PKP postanowiły wybudować nowy obiekt, który będzie lepiej zaspokajał oczekiwania podróżnych i spełniał wymogi środowiskowe.
Wewnątrz budynku nowego dworca znajdą się: poczekalnia dworcowa, miejsce na kasy biletowe, toalety i niewielka przestrzeń komercyjna. Tuż przy budynku dworca zaplanowano także wieżę zegarową oraz zadaszone przejście z dworca do wejścia do przejścia podziemnego.
Budynek dworca wraz z otoczeniem zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone usprawnienia, w tym m.in. ścieżki prowadzące, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Nowy obiekt ma być ekologiczny i gwarantować poczucie bezpieczeństwa. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany zostanie system BMS (Building Management System) zarządzający wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu. Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – zwiększy się bezpieczeństwo osób i samego budynku.
Zagospodarowane zostanie także najbliższe otoczenie dworca. Przy budynku powstanie niewielki parking z sześcioma miejscami postojowymi, w tym dwoma dla osób z niepełnosprawnościami oraz dwoma do ładowania samochodów elektrycznych, a także wiata rowerowa ze stacją naprawczą dla rowerów oraz wiata śmietnikowa. Ponadto na nowo zostanie ułożona nawierzchnia, a także uporządkowana zostanie zieleń.
W czasie realizacji inwestycji dotychczasowy dworzec będzie pełnił funkcję obsługi pasażerów. Po oddaniu do użytku nowego budynku, dotychczasowy dworzec zostanie rozebrany.
Budowa dworca kolejowego w Koluszkach będzie kosztowała ponad 12 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych jest konsorcjum: Wimaks Toczyłowski Hińcza Sp. k. – lider, Wimaks Toczyłowski Dariusz – partner konsorcjum, a projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracowania Architektoniczna z Poznania. Planowany termin zakończenia inwestycji to początek 2025 roku.
źródło: PKP S.A.
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Modernizm | Architektura w Polsce | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie