Nowy dworzec we Włocławku został otwarty. Tak wygląda

Kolejarze właśnie otworzyli go dla podróżnych. Nowy dworzec we Włocławku to zupełnie nowy budynek, który został zaprojektowany przez pracownię TPF sp. z o.o. Czarna bryła dostarcza wszystkiego, co jest niezbędne do wygodnego podróżowania. 

Nowy dworzec kolejowy we Włocławku ma trzy kondygnacje. Na parterze znajduje się wydzielona strefa dla podróżnych z dwiema poczekalniami, toaletami i pokojem dla opiekuna z dzieckiem. Po dwóch stronach holu są pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe – w części południowej dla przewoźników kolejowych, a w części północnej dla operatorów komunikacji miejskiej oraz regionalnych połączeń autobusowych. Również na parterze znalazły się przestrzenie z przeznaczeniem na lokale komercyjne. Pomieszczenia na piętrze przeznaczone są na potrzeby Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Włocławek.

Budynek posiada udogodnienia, które powstały z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. Przy głównych wejściach powstały pochylnie, a wewnątrz obiektu są dwie windy, prowadzące z poziomu -1 na parter w części południowej oraz z parteru na piętro w części północnej. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowane są kasy biletowe, a także toalety. W budynku pojawiły się udogodnienia w postaci ścieżek prowadzących czy dotykowych map i oznaczeń.

Zmiany widoczne są także na zewnątrz. Dworzec we Włocławku został zaprojektowany jako reprezentacyjny obiekt otwierający się na plac dworcowy. Forma budynku jest dynamiczna, nowoczesna, nawiązująca do kolei i prędkości, natomiast dach sprawia wrażenie unoszenia się nad prostą bryłą dworca. Dworzec wykończony został miedzianą blachą oksydowaną w ceglasto-brązowym kolorze oraz białą okładziną z płyt kompozytowych – informują kolejarze w wydanym komunikacie.

Na dachu dworca zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 33,2 kW., a wytworzona przez nie energia posłuży do zasilenia budynku. Oświetlenie obiektu zrealizowano w energooszczędnej technologii LED. Dworzec wyposażono również w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który steruje pracą urządzeń i instalacji, a tak optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Nadzoruje on również prace nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, w tym monitoringu czy kontroli dostępu.


Metamorfozę przeszła także przestrzeń wokół budynku dworca. W południowej części pojawiła się wiata rowerowa z 48 stanowiskami. W tej części działki znajduje się również skwer z ławkami i pergolą. Ławki pojawiły się też w części północnej oraz obok wejścia głównego do dworca i na peronie nr 1. Przy budynku przygotowano 21 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, z czego dwa miejsca przeznaczone są dla osób z niepełnosprawnościami.

Koszt budowy dworca we Włocławku wyniósł ok. 37,7 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych był Budimex S.A., a dokumentację projektową przygotowała pracownia TPF sp. z o.o. Inwestycja została dofinansowana ze środków budżetu państwa.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Modernizm | Kolej | Elewacja | Miasto | whiteMAD na Instagramie