Polska sztuka ma znaczenie na świecie. Obraz Tamary Łempickiej sprzedany za 36 milionów złotych na nowojorskiej aukcji 20th Century Evening Sale organizowanej przez dom aukcyjny Christie jest tego najlepszym przykładem. 

Obraz Tamary Łempickiej sprzedany za 36 milionów złotych pod tytułem „Les Deux Amies” pochodzi z 1930 roku i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzieł w portfolio polskiej artystki. 

„Les Deux Amies” to erotyczna kompozycja, której bohaterkami są dwie nagie kobiety stojące na balkonie i obserwujące ulicę. Bohaterki dzieła są anonimowe. Nie znamy ich imion, nazwisk, czy pochodzenia. Według ekspertów, bardzo prawdopodobne jest, że na obrazie widać kochankę artystyki –  Irę Perrot. Znawcy biografii Tamary Łempickiej przypominają jej bogate i spontaniczne życie, które lubiła uwieczniać na obrazach. Jak napisano w katalogu do aukcji: „Łempicka była zagorzałą imprezowiczką i nie wahała się prosić tych, którzy wpadli jej w oko, by jej pozowali”.  

„Les Deux Amies” nie jest najdroższym dziełem Tamary Łempickiej.
W listopadzie 2018 roku sprzedano obraz „La Musicienne” za kwotę ponad 36 milionów złotych. Rok później na aukcji organizowanej przez Sothebys sprzedano obraz „La tunique rose”, czyli „Czerwona sukienka” pochodzący z 1927 roku za ponad 52 miliony złotych (przeczytacie o tym TUTAJ). Rekord został ustanowiony w lutym 2020 roku. Wtedy na londyńskiej aukcji sprzedano „Portret Marjorie Ferry” za 82 miliony złotych. Co więcej, „Portret Marjorie Ferry” do dziś jet najdrożej sprzedanym dziełem polskiego artysty. (przeczytacie o tym TUTAJ). 

„Portret Marjorie Ferry” sprzedany za 82 miliony złotych. To najdroższe płótno w historii polskiej sztuki. / www.christies.com

Sama postać Tamary Łempickiej jest niezwykle interesująca, a jej życiu prywatnemu i twórczości poświęcono dziesiątki książek i publikacji. Tamara była matką, żoną, arystokratką, ale także prawdopodobnie pierwszą w Polsce influencerką. Polka nie stroniła od wyzywających, aczkolwiek zawsze eleganckich strojów, trafiała na okładki najważniejszych czasopism swoich czasów, a ubrania i biżuterię wysyłali jej w prezencie – i w ramach chęci promowania swojej twórczości – najważniejsi projektanci, pisarze i malarze z całej Europy. Artystka była uwielbiana na salonach, a swój pierwszy milion zarobiła jeszcze przed 28 rokiem życia. Malarstwo dało jej sławę, o której wcześniej nie marzył żaden inny artysta jej pokolenia. Dziś jest uznawana za jedną z najważniejszych artystów w historii polskiego malarstwa. Co równie ciekawe Tamara nigdy nie myślała poważnie o malarstwie, a pomysł ten podsunęła jej siostra, gdy Tamara poskarżyła jej się, że nie ma środków do życia i bije ją mąż.

Tamara Łempicka w 1932 r. – Imagno / Contributor / Getty Images

Warte uwagi jest również jej zainteresowanie kobietami, które wynikać może z nieudanych związków z mężczyznami. Tamara, choć żyła w związku z mężem nie ukrywała swojej miłości do kobiet. To właśnie jedna z nich, Rafaëla, która byłą wieloletnią kochanką i muzą Łempickiej jest bohaterką obrazu “Czerwona Sukienka”, który jest tematem publikacji. Jeden z krytyków pisał: “modelki Tamary de Łempickiej to kobiety nowoczesne. Nie znają hipokryzji i wstydu w kategoriach moralności burżuazyjnej. Są opalone i ogorzałe od wiatru, a ich ciała sprężyste”. Właśnie taka była Tamara. Nowoczesna i silna.

Czytaj też: Malarstwo | Wystawa | Ciekawostki | Rzeźba | Sztuka | Kultura

źródło: materiały prasowe / www.christies.com