PHANTENOM CASA

Rezydencja PHANTENOM CASA projektu Marcina Tomaszewskiego

PHANTENOM CASA to projekt łódzkiego architekta Marcina Tomaszewskiego. W tym projekcie każdy szczegół jest starannie przemyślany, liczył się każdy detal. Odwołuje się to do słów Michała Anioła: „Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość”.

Ten projekt to coś więcej niż wizja luksusowej architektury, ma swoje unikatowe DNA, swoją niepowtarzalną kreacje. PHANTENOM CASA to dzieło z intymną enklawą do życia, jawi się ono jako inkarnacja matematycznej precyzji splecionej z artyzmem klasycznej sztuki. Architekt Marcin Tomaszewski czerpał inspiracje ze swojego doświadczenia, ze znajomości branży, ale przede wszystkim w tym przypadku ze sztuki z antycznej wirtuozerii. Całość tego projektu architektonicznego opiera się na idei jedności, zgodnej z filozofią jednego z greckich myślicieli, Heraklita, który głosił, że wszystko jest połączone. W związku z tym, architekt nie pozostawił żadnego szczegółu przypadkowi: każdy wymiar nawiązuje do innego, zachowując przy tym złoty podział.

Historia początku projektu zaczyna się dość charakterystycznie dla architekta od spotkania z klientem, gdzie w tym wypadku klient miał niespotykane wymagania. Następny krok to wizyta na działce, gdzie ma stanąć dom. Tyle w zupełności wystarczyło, aby w głowie projektanta zaczął rodzić się pomyśl na stworzenie domu z idei.

Fidiasz. Od tej postaci wszystko się zaczęło – grecki rzeźbiarz, najwybitniejszy przedstawiciel greckiej rzeźby z okresu klasycznego, to właśnie on stworzył Partenon, starożytną świątynie zachowując złote proporcje. To był początek dla PHANTENOM CASA, ale również inspiracja, i natchnienie dla samego architekta. Inwestorowi zależało na tym, by cały dom był zaprojektowany według złotego podziału. Czym właściwie jest boska proporcja? Fidiasz jako artysta wpływał na uczucia i emocje odbiorcy, w tym celu szukał idealnej kompozycji, aby osiągnąć zamierzony cel – piękno doskonałe, harmoniczne, w którym wszystkie elementy współgrają ze sobą i tworzą kompozycję idealną. W tym celu od lat poszukiwał kanonu, modułu którego zastosowanie pozwoli na tworzenie dzieł idealnych.

Tak właśnie zrodził się najbardziej znany kanon estetyczny, złoty podział. Boska proporcja będący podstawą tego projektu, jest matematycznym podziałem o wyjątkowych właściwościach. Opisuje on podział odcinka na dwie części w taki sposób, by stosunek długości dłuższej części do krótszej był równy stosunkowi całego odcinka do dłuższej części. Stosunek ten, zwany złotą liczbą, wynosi 1.618. Oznacza się go grecką literą φ (czyt. „fi”), nawiązującą do imienia Fidiasza, co nadaje dodatkowy wymiar nazwie budynku, która nawiązuje do owego rzeźbiarza i Partenonu, najbardziej znanego budynku, którego fasada zaprojektowana jest w istocie złotego podziału.

To zjawisko znakomicie widoczne jest w tym nowo powstałym projekcie, gdzie każde pomieszczenie kształtuje się w formie kwadratów i prostokątów o wymiarach wzajemnie uzależnionych.

Duszą domu nie jest jego kształt, ale idea, w jakiej jest tworzony. Perfekcja złotego podziału w kształcie i układzie PHANTENOM Casa wpływa na funkcjonowanie mieszkańców, dodając do ich życia antyczną harmonię – mówi o projekcie jego twórca.

Rozkład budynku, zgodny z ciągiem Fibonacciego, prowadzi użytkownika przez kolejne przestrzenie wspólne, aż do ukrytego serca domu, jakim jest winiarnia. Skupienie wszystkich wspólnych obszarów w jednym miejscu umożliwiło wyraźne oddzielenie strefy nocnej, tworząc poczucie prywatności. W tym projekcie zewnętrzna forma budynku jest efektem harmonijnego wewnętrznego porządku.


Cała bryła została starannie zaplanowana. Z każdej strony świata obiekt prezentuje się jak rzeźba, ukrywając w sobie głębszy przekaz. Zmusza to obserwatora do zatrzymania się i refleksji nad jego istotą. Szczególnie intrygująca jest tajemnicza elewacja frontowa, która przybiera formę półkolistej zasłony. Wygięta ściana, pokryta najwyższej jakości jasnym kamieniem wapiennym Grassi Pietra, stanowi monumentalny element, przypominający kurtynę teatralną, za którą skrywa się historia, którą ma do opowiedzenia. Jest to swoisty mur, który otacza strefę prywatną, ukrywając za sobą życie mieszkańców. Całość nie przypomina typowej bryły budynku mieszkalnego, lecz bardziej przywołuje skojarzenia z monumentalną starożytną operą pod względem swojej wielkości i majestatyczności. To podejście stanowi rewolucyjny krok w kierunku podkreślenia indywidualności oraz prezentacji architektury jako formy sztuki użytkowej.

Całkowicie odmienny klimat i emocje emanuje z elewacji od strony ogrodu. Rozciągnięta wzdłuż horyzontu, przyciąga spojrzenia mieszkańców .Tym razem elewacja przybiera formę otwartą i dynamiczną. W tym miejscu, oprócz matematycznej precyzji inspirowanej grecką sztuką, bryła budynku przypomina również tytułową literę Φ. Na pierwszy rzut oka symetryczna, z centralnym elementem w postaci szklanego otworu prowadzącego do salonu, tworzy swoisty emblemat budynku.

Połączenie architektury i krajobrazu w tym projekcie stanowi formę sztuki, jednak cała inwestycję przenikają również inne elementy warsztatu kreatywnego. W obszarze strefy wjazdowej uwagę przyciąga wyrafinowana rzeźba, utrzymana w antycznym klimacie. Natomiast w strefie ogrodowej, idealnie na osi elewacji, umieszczono rzeźbioną postać obserwatora, podkreślającą perfekcję ludzkiego ciała.

Dom liczy 640 m².
Rozpoczęcie realizacji 2025

projekt: REFORM Architekt (www.reformarchitekt.pl)

Czytaj też: Wille i rezydencje  | Modernizm | Dom jednorodzinny | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły