Salon optyczny New Optica mieści się przy ruchliwej ulicy Antoniukowskiej 56 w Białymstoku. Za projekt tego kolorowego lokalu o wielkości 82m2 odpowiada Paulina Płotczyk z biura projektowego GlamPdesign.
Praca projektowa rozpoczęła się w momencie badania potrzeb klienta, którym był inwestor i jego zespół, zależało mi na tym, żeby spełnić wszystkie pojedyncze wymagania i sprawić by ich praca była wydajna i przyjemna. Zgodnie z wytycznymi salon został podzielony na część ekspozycyjna (obejmująca trzy stanowiska pracy), strefę stylizacji opraw okularowych, poczekalnię, warsztat ze strefą socjalną, gabinet i wc. Wielkość wydzielonych pomieszczeń określiły wytyczne do użytkowania sprzętów optycznych, które były jasno sprecyzowane przez producentów.
Opracowana przestrzeń miała wiele wnęk w elementach konstrukcyjnych, które architektka wykorzystała do stworzenia części ekspozycji i ukrytych miejsc na przechowywanie. Ważnym elementem w projekcie były lustra. Inwestor poprosił by znalazły się na każdej ze ścian. Dodatkowo należało uwzględnić zróżnicowany przedział wiekowy oraz wzrostowy odwiedzających i klientów salonu. Większość luster ma systemy regulowane lub są umiejscowione na dwóch poziomach, tak by mógł się w nich przejrzeć najmłodszy klient.
W kontekście aranżacji przestrzeni klient był otwarty na pomysły. Zależało mu na kolorach, a wnętrze miało się wyróżniać. W salonie architektka postanowiłą wykorzystać formy kół i łuków w nawiązaniu do soczewki okularów. Dużą inspiracją tego projektu stał się kolor Veri Peri wybrany przez Pantone jako kolor roku 2022. Fioletowe odcienie zestawione zostały z żywą zielenią. Poczekalnia i warsztat, na życzenie klienta reprezentuje kolor koralowy i miętowy. Łazienka w równie intensywnych barwach. Dominuje tam płytka projektu Macieja Zienia Funky Pink z kolekcji Tubądzin. Jedyną przestrzenią, która pozostała czysta i sterylna w odcieniach jest gabinet, ze względu na pełnioną funkcję badawczą. Mimo mocnej kolorystyki architektka zadbała o wyeksponowanie okularów zapewniając im neutralne białe tło.
Dodatkowym miejscem ekspozycji stała się wyspa stojąca w centralnej części strefy wystawowej. Szuflady wymierzone zostały, tak by zmieścić w każdej z szuflad po trzy kasetki z okularami, dzięki czemu otwierając szufladę obsługa jest w stanie zaprezentować około 75 sztuk oprawek.
Duże znaczenie dla Inwestora miało dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wszystkie strefy dedykowane klientom są opracowane względem wytycznych o projektowaniu uniwersalnym.
Każda ze ścian pełni funkcje, a jednocześnie jest ciekawym akcentem wizualnym. Zależało mi na tym, żeby proponowane przeze mnie rozwiązania były praktyczne, a wizualny efekt całości zapadł długo w pamięć. Odwaga i zaufanie ze strony inwestora stała się inspiracją do wprowadzenia ciekawych rozwiązań, zróżnicowanych materiałów i intensywnych kolorów.
źródło: Salon optyczny New Optica w Białymstoku / GlamPdesign (https://www.facebook.com/glampdesign/)
Czytaj też: Architektura w Polsce | Wnętrza | Butik | Białystok | whiteMAD na Instagramie