Słynne polskie transatlantyki na znaczkach pocztowych

Polskie transatlantyki to limitowana seria znaczków przedstawiająca statki pasażerskie, które łączyły Polskę ze światem w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Seria trafiła do sprzedaży.

Na znaczkach pocztowych znalazły się wizerunki trzech transatlantyków: MS „Piłsudski”, MS „Batory” oraz MS „Sobieski”. Zostały one przedstawione w wojennej szacie, zaczerpniętej z obrazów Adama Werki. To charakterystyczne, dynamiczne ujęcie ukazujące statki w trakcie rejsu.

Nowe znaczki wyemitowane zostały w ramach serii “Polskie transatlantyki”. Każdy ze znaczków ukazał się w nakładzie 120 tysięcy sztuk. O znaczkach Poczta Polska pisze na swoim profilu w serwisie Facebook: m/s Piłsudski – duma floty, symbol szybkości i elegancji na falach oceanów; m/s Batory – ponadczasowa klasa, która zachwyciła tysiące pasażerów; m/s Sobieski – wcielenie wytworności, pozostawiające niezapomniane wspomnienia.

Znaczki wydrukowane zostały techniką offsetową, na papierze fluorescencyjnym, w formacie: 76,5 x 31,25 mm. Jeden arkusz zawiera sześć sztuk znaczków. Uzupełnieniem kolekcji są koperty z transatlantykami z obrazów Adama Werki oraz ich szkice.


MS Piłsudski zbudowany został w 1935 roku w stoczni Triest we Włoszech. Miał 160 metrów długości i 21,6 metrów szerokości. Jednostka oferowała 796 miejsc pasażerskich. W pierwszej klasie 46, drugiej 370 oraz w trzeciej – 400. W kolejnych latach układ przebudowano tworząc 76 miejsc w I klasie i 740 w II klasie. MS Sobieski zatonął w 1939 roku.

MS Batory wszedł do służby w 1936 roku i pływał aż do 1969 roku. Ówcześnie imponował swoim wystrojem. Statek miał w elegancki sposób promować kulturę polską, a nad jego wystrojem czuwała Podkomisja Artystyczna, która opiniowała wygląd salonów, palarni, kalli, kaplic itp. Dbano również o detale, takie jak odpowiednia zastawa stołowa projektu Julii Keilowej i karty dań.

MS Sobieski miał 156 metrów długości i osiągał prędkość 17 węzłów. Jednostka miała sześć pokładów i pięć ładowni. Sobieskim w I klasie mogło podróżować 44 pasażerów, w II klasie (turystycznej) 250 osób a w trzeciej klasie 870. W okresie II wojny światowej MS Sobieski został przebudowany i przeznaczony na potrzeby wojska.

źródło: Poczta Polska

Czytaj też: Grafika | Detal | Historia | whiteMAD na Instagramie