fot. Google

Stało się. Uchwała krajobrazowa w Gdyni zaczęła obowiązywać!

Przyjęte przez radnych przepisy zaczęły obowiązywać od czwartku 12 października. Uchwała krajobrazowa w Gdyni ma ułatwić walkę z nielegalnymi reklamami i szpetnymi banerami. Podobne przepisy działają już w Gdańsku, Krakowie czy Poznaniu.

Uchwała krajobrazowa w Gdyni reguluje kwestie usytuowania tablic i urządzeń reklamowych, ogrodzeń i obiektów małej architektury. Wcześniej przepisy zostały opublikowane w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.

Nadchodzi czas, w którym uporządkujemy reklamy w przestrzeni publicznej na terenie naszego miasta, w tym także dzikie reklamy, które do tej pory wymykały się obowiązującym przepisom. Dzięki uchwale podjętej przez miejskich radnych mamy nareszcie narzędzie, aby nie tylko oczyścić krajobraz w newralgicznych miejscach, jak chociażby przy dosłownie zalanym reklamami skrzyżowaniu alei Zwycięstwa z ulicą Wielkopolską, ale także będziemy mogli czuwać nad każdym nowym nośnikiem pojawiającym się w przestrzeni miasta. Efekty, czyli estetyczną, spójną przestrzeń publiczną zauważymy stosunkowo szybko – powiedział Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Oznacza to, że od czwartku wszystkie nowe nośniki reklamowe, które pojawią się na terenie miasta będą musiały uwzględniać wytyczne uchwały krajobrazowej. Natomiast nośniki, które ustawiono na terenie miasta wcześniej będą musiały zostać dostosowane do nowych zasad. W tym drugim przypadku obowiązuje jednak okres przejściowy, który wynosi rok. W ten sposób urzędnicy dali przedsiębiorcom czas, by stare nośniki dostosować do nowych wymagań.

Gdyńscy urzędnicy podzielili miasto na dwie strefy. Pierwsza obejmuje obszary szczególnie ważne ze względu na walory krajobrazowe, historyczne i przestrzenne – tutaj pojawiły się dodatkowe obostrzenia. W drugiej strefie wprowadzono przepisy ograniczające ilość nośników reklamowych, regulujące kwestie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz wskazano wytyczne dotyczące jakości ich wykonania.

Skrzyżowanie alei Zwycięstwa z ulicą Wielkopolską, fot. Google

Uchwały krajobrazowe zaczęto wprowadzać w polskich miastach z powodu chaosu w przestrzeni publicznej. Wprawdzie pstrokate, nielegalne reklamy cały czas istnieją, jednak samorządy nauczyły się skutecznie z nimi walczyć. Celem jest poprawa krajobrazu miast, począwszy od obszarów zabytkowych w centrum przez dzielnice mieszkaniowej, tereny przemysłowe aż po rekreacyjnie. Mamy nadzieję, że podobne przepisy zaczną obowiązywać w innych miastach, również na poziomie mniejszych powiatów i gmin.

fot. Biuro Plastyka Miasta Gdyni

źródło: UM Gdynia (www.gdynia.pl)

Czytaj też: Gdynia | Miasto | Ciekawostki | Wydarzenia  | Archialert | Polecane | whiteMAD na Instagramie