Strefa Czystego Transportu jest kolejnym elementem walki ze smogiem. Kraków został zobligowany, aby wprowadzić taką strefę do grudnia 2022 r.

Obowiązek stworzenia Strefy Czystego Transportu wewnątrz drugiej obwodnicy miasta wynika z Wojewódzkiego Programu Ochrony Powietrza. Przepisy dla Małopolski powstały w oparciu o nowelizację Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych. Wprowadzenie strefy to kolejny krok obok wymiany palenisk węglowych czyli tak zwanych kopciuchów.

Najbardziej emitującymi zanieczyszczenia są kilkunastoletnie oraz kilkudziesięcioletnie samochody. Badania przeprowadzone w Krakowie w 2019 roku pokazały, że 12 procent aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych. Te 12 procent to przede wszystkim kilkunastoletnie oraz starsze diesle. Silniki produkowane po 2006 roku zanieczyszczają powietrzę w znacząco mniejszym stopniu.

Strefy Czystego Transportu od kilku lat funkcjonują w ponad 250 miastach w Europie. Jednym z pierwszych miast był Londyn, w którym zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu spadło o 40 procent. W Berlinie pomiary pokazały spadek zanieczyszczeń o 25 procent dla dwutlenku azotu i 60 procent dla pyłów.

Powstanie Strefy Czystego Transportu w Krakowie nie oznacza zakazu poruszania się samochodem. Miasto chce zachęcić mieszkańców, by zrezygnowali z poruszania się po mieście pojazdami, które najbardziej zatruwają powietrze.

Dla mieszkańców samej SCT, czyli wewnątrz drugiej obwodnicy, planujemy okres przejściowy dla wprowadzanych zmian. Długość tego okresu oraz pozostałe szczegóły zostaną wypracowane podczas konsultacji w przyszłym roku. W związku z tym, aby nie wykluczać nikogo komunikacyjnie szukamy rozwiązań rekompensujących wprowadzane zmiany. Pierwszą propozycją dla osób, które zrezygnują z pojazdu będzie dwuletni bilet do podróżowania Komunikacją Miejską w Krakowie, który według przeprowadzonych przez miasto badań wśród mieszkańców, jest najbardziej oczekiwanym wsparciem. Dla aktywnych fizycznie mieszkańców prawdopodobnie zaproponujemy atrakcyjne dofinansowanie do zakupu roweru ze wspomaganiem elektrycznym – czytamy na stronie UM Kraków.

Obecnie miasto pracuje nad określeniem norm, które pozwolą poruszać się po Strefie. Następnie projekt zostanie poddany konsultacjom społecznym. Po wprowadzonych poprawkach projekt zostanie przekazany Radzie Miasta Krakowa.

Czytaj też: Urbanistyka | Kraków | Ekologia | Miasto | whiteMAD na Instagramie

źródło: UM Kraków