Tak będzie wyglądać Muzeum Westerplatte i Wojny 1939

Poznaliśmy wyniki konkursu na projekt Muzeum Westerplatte i Wojny 1939. Zwyciężyła propozycja, którą przygotowały trzy współpracujące ze sobą łódzkie pracownie: Muro Architekci, Lachman Pabich Architekci i Pracownia Architektoniczna „Projektownia”. Nowe muzeum ma zostać zbudowane w ciągu czterech lat.

Dwuetapowy konkurs architektoniczno-urbanistyczny na opracowanie koncepcji projektowej Muzeum Westerplatte i Wojny 1938 – oddział Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku na Westerplatte wyłonił także laureatów drugiego i trzeciego miejsca. To kolejno pracownie – Heinle, Wischer und Partner Architekci, zaś trzecie – pracowni Visio Architects and Consultants Institute For Sustainable Buildings ISB Rafał Schurma z Gliwic.

Zwycięski projekt został ogłoszony we wtorek 31 października podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Muzeum II Wojny Światowej. Wyboru dokonał sąd konkursowy, w którym zasiadało piętnaście osób. To historycy, konserwator zabytków, architekci, muzealnicy i artyści. Jak eksperci argumentowali swój wybór? Poinformowała o tym prof. dr hab. inż. arch. Lucyna Nyka:

Zdaniem sądu konkursowego praca wykonana przez trzy współpracujące ze sobą pracownie z Łodzi w największym stopniu odpowiada kryteriom zawartym w regulaminie konkursu. Przyjęte założenia dla całego terenu, jak i pojedynczego obiektu w sposób niebudzący wątpliwości odpowiadają na wyobrażenia i oczekiwania sformułowane w regulaminie konkursu. Przeprowadzona kwerenda historyczna i krajobrazowa w przypadku tej pracy dała podstawę do zaproponowania wysokiej jakości rozwiązań. Na uwagę zasługuje też wysoki poziom kompozycji przestrzennych i krajobrazowych, podkreślających charakter miejsca i uwzględniający przywrócenie historycznego układu komunikacyjnego. Jak wiemy, na terenie półwyspu istnieje wiele nawarstwień – historyczne, powojenne. Jest wiele obiektów, które chcemy zachować, są obiekty, które będą musiały ulec rozbiórce, aby nie zatracać właściwego zapisu historii. Praca ta charakteryzuje się wysokiej jakości rozwiązaniami architektonicznymi. Za niezwykle cenne uznano ukształtowanie wejścia do głównego obiektu Muzeum w formie szczeliny, która stanowi symboliczny walor zagłębienia się w przeszłość. W udany sposób praca ta realizuje koncepcję upowszechniania wiedzy o bohaterskiej obronie Westerplatte, a jednocześnie zapewnia ochronę, utrzymanie i rewaloryzację obiektów architektury militarnej znajdujących się na tym terenie.


Już za kilka lat na Westerplatte powstanie kompleks, który ma przypominać o toczonych w 1939 roku walkach. Plenerowy charakter całego założenia ma pozwolić na utworzenie placówki w obrębie historycznej przestrzeni – w tym w uczytelnionych reliktach przeszłości, otoczonych autentycznym krajobrazem. Jego centrum od listopada 2022 r. stanowi cmentarz Żołnierzy Wojska Polskiego, na którym pochowano obrońców Wojskowej Składnicy Tranzytowej. Prowadzone tam prace przez archeologów pozwoliły wydobyć z ziemi około 60 tysięcy artefaktów. Najcenniejsze zostaną udostępnione widzą na wystawach ulokowanych w przestrzeni dawnej składnicy.

W sumie do pierwszego etapu konkursu dopuszczono pięć koncepcji.

Zespół projektowy: Marek Pabich, Krystyna Lachman-Pabich, Kamilla Galicka-Zys , Bartłomiej Mucha, Robert Judziński, Krzysztof Łasecki, Katarzyna Weirauch, Krzysztof Stalmasiński, Zuzanna Reluga, Weronika Jóźwiak, Barbara Wycichowska, Grażyna Ojrzyńska, Bogusława Kowalczyk, Henryk Krysiak.
wizualizacje: FFAR Studio

źródło: Muzeum II Wojny Światowej

Czytaj też: Gdańsk | Muzeum | Historia | Architektura w Polsce | whiteMAD na Instagramie