Tramwaj ponownie na placu Trzech Krzyży? Jest na to szansa.

Społecznicy z witryny Okno na Warszawę wysunęli pomysł, aby na fragmencie odkopanych i wyeksponowanych torów tramwajowych na placu Trzech Krzyży stanął zabytkowy tramwaj. W kilku miastach w Polsce istnieją już podobne rozwiązania, gdzie tramwaje pełnią różne funkcje, najczęściej gastronomiczne.

W Warszawie ustawienie tramwajowego wagonu na odkrytych szynach podkreśliłoby historię placu Trzech Krzyży i fakt, że w tym miejscu jeździły tramwaje, jeszcze długo po wojnie.
Przy okazji remontu Krakowskiego Przedmieścia również odkopano oryginalne tory tramwajowe, jeszcze przedwojenne. Niestety, tamte zostały zezłomowane i dzisiaj nie ma po nich już żadnego śladu.


Rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz podkreślił, że stołeczni tramwajarze mają doświadczenie w remoncie zabytkowych wagonów. “O takim projekcie zdecydowałyby jednak koszty realizacji i szczegóły – jaki wagon wybrać, jak go zabezpieczyć, bo przecież stałby przez cały rok pod gołym niebem. Trzeba byłoby się zastanowić nad tym, co w takim wagonie miałoby się znajdować. I wreszcie, czy zgadza się to z docelową wizja architektoniczną placu” – powiedział. Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków uznał pomysł za interesujący i obiecał przyjrzeć się tematowi, jeśli wpłynie taka propozycja.

W trakcie prac budowlanych na placu Trzech Krzyży, pracownicy odsłonili dawne tory tramwajowe oraz dobrze zachowany bruk. Historia tramwajów w tamtym miejscu sięga XIX wieku. W 1908 roku tramwaje w Warszawie przeszły elektryfikację, a na południowo-wschodniej części placu wybudowano jednotorową pętlę z torem postojowym. 10 lat później w północno-wschodniej części placu dobudowano nowe torowisko, prowadzące na Powiśle. Plac Trzech Krzyży pełnił istotną rolę w ruchu tramwajowym również w okresie dwudziestolecia międzywojennego, ponieważ kursowało tamtędy 5 linii, a dwie kolejne dwie przebiegały skrajem placu, wjeżdżając w ulicę Książęcą. Ruch tramwajowy na placu został wstrzymany na początku II wojny światowej, ale był stopniowo przywracany. Po zakończeniu wojny, tramwaje wróciły na Plac Trzech Krzyży w 1946 roku. Ostatecznie tramwaje zostały wyparte przez autobusy i torowiska zamknięto 25 października 1960 roku.

Część odsłoniętych torów wyeksponowana jest obecnie po wschodniej stronie placu Trzech Krzyży przy ulicy Wiejskiej – pod Instytutem Osób Głuchoniemych im. Jakuba Falkowskiego.

źródło: portalsamorzadowy.pl, Tramwaje Warszawskie / https://tw.waw.pl
zdjęcia: Wiktoria Mickiewicz

Czytaj też: Architektura w Polsce | Place, Skwery, Parki  | Historia | Komunikacja miejska | whiteMAD na Instagramie  | Warszawa