Uchwała zaczęła obowiązywać 21 lutego. Już kilka dni później poznańską uchwałę krajobrazową unieważnił Wojewoda Wielkopolski Michał Zieliński. Co dalej? Miasto zapowiada, że nie zamierza rezygnować z walki z nielegalnymi reklamami i jeszcze w tym roku przedstawi projekt nowej uchwały.
Nowa wersja uchwał ma zostać przedstawiona jeszcze przed wakacjami. Oznacza to, że porządkowanie miasta z nielegalnych nośników opóźni się o kilka miesięcy.
Nie zgadzamy się z tą decyzją, jednak jej zaskarżenie do sądu administracyjnego jedynie przedłużyłoby okres chaosu reklamowego w Poznaniu. Priorytetem jest dla nas jak najszybsze rozwiązanie tego problemu – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta.
O tym, jak od kilku miesięcy znikały już nielegalne reklamy pokazywaliśmy w artykułach:
- POZNAŃ WALCZY Z NIELEGALNYMI REKLAMAMI. TAK ZNIKAJĄ Z MIASTA!
- POZNAŃ WALCZY Z REKLAMAMI. KOLEJNE NIELEGALNE NOŚNIKI ZNIKAJĄ Z MIASTA!
- NIEKTÓRE STAŁY KILKANAŚCIE LAT. TAK Z POZNANIA ZNIKAJĄ NIELEGALNE REKLAMY
Unieważniając przepisy wojewoda zwrócił uwagę na kwestie wymagające poprawy. W większości dotyczą one kwestii formalnych i nie wpływają merytorycznie na dokument. Niestety wprowadzenie zmian oznacza konieczność powtórzenia procedury – co znaczy, że będzie musiała zostać ponownie zaopiniowana i skonsultowana z mieszkańcami. Radni zajmą się nową wersją dokumentu jeszcze przed wakacjami.
Zmiany będą dotyczyć zniesienia zapisu, który dzielił reklamy na legalne i nielegalne.
Zastrzeżenia Wojewody Wielkopolskiego w tym zakresie zostaną wprowadzone, mimo że przyjęte do tej pory uchwały krajobrazowe i orzecznictwo sądów nie wykluczało możliwości podziału reklam na legalne i nielegalne. Co więcej, rozstrzygnięcie wojewody oznacza, że nośniki postawione zgodnie z prawem zostają zrównane z reklamami nielegalnymi – informuje Urząd Miasta Poznania.
Kolejny wątek, który zostanie zmieniony dotyczy okresu dostosowania. W efekcie w całym Poznaniu obowiązywać będzie jednakowy termin wynoszący 12 miesięcy. To najkrótszy możliwy okres – rok od uchwalenia przepisów wszystkie nośniki reklamowe będą musiały spełniać normy wskazane w uchwale. Wcześniejsza wersja dokumentu zakładała, że okres przejściowy będzie wynosić od 1 roku do 5 lat w zależności od obszaru miasta.
Ostatni wątek poznańskiej uchwały krajobrazowej, który zostanie zmieniony dotyczy warunków dostosowania. Urząd miasta informuje, że w tej kwestii będzie wzorować się na przepisach, które obowiązują w Gdańsku. Poznańska uchwała zawierała zapis wskazujący na analizę 3 kryteriów jednocześnie tj. odległości od wiaty przystankowej, wielkości i czasu powstania. Na etapie konsultacji ten zapis nie spowodował uwag od najbardziej zainteresowanych, czyli firm reklamowych, a niektóre z nich nawet wnosiły o rozbudowę kryteriów dostosowawczych według metodyki zaproponowanej przez autorów poznańskiej uchwały. Gdańska uchwała natomiast wskazuje na analizę przyjętych parametrów dostosowawczych jedynie w kolejności wynikającej z tekstu dokumentu.
źródło: UM Poznań
Czytaj też: Poznań | Miasto | Ciekawostki | Witryna sklepowa | Identyfikacja wizualna | whiteMAD na Instagramie